Snellaadbedrijf Fastned kondigt gang naar beurs aan

Fastned gaat naar de beurs. Het Amsterdamse bedrijf dat oplaadstations langs de snelweg uitbaat groeit snel, maar moet als pionier vrezen bijgehaald te worden door kapitaalkrachtige concurrenten.

Een snellaadstation van Fastned. Beeld ANP

Al voor de tweede helft van 2019 aanbreekt wil Fastned aan het Damrak genoteerd staan. Het snellaadbedrijf wil geld ophalen voor verdere groei in Europa. Tot dusver heeft Fastned tachtig oplaadstations in Nederland en elf in Duitsland. Het eerste station in Engeland is op komst.

Daar moeten laadstations in België, Zwitserland en Frankrijk op volgen. Ook kunnen bestaande stations met een minimale investering uitgebreid worden met extra laadpunten. "Alsof je een extra kassa opent," zegt directeur Michiel Langezaal.

Daarnaast wil Fastned niet meer alleen uitbreiden langs de snelweg. Fastned mikt op laadstations in stedelijke gebieden en bij winkels. Op 'zichtlocaties', zoals Langezaal het noemt. Bij winkellocaties worden die momenteel uitgeprobeerd samen met Albert Heijn en de Duitse supermarktketen REWE. In totaal wil Fastned met drie tot zes nieuwe stations per maand uitbreiden.

'Extra financieringsflexibiliteit'
Hoeveel kapitaal het bedrijf precies wil ophalen kan Fastned niet zeggen. Wel wil Fastned kwijt dat het certificaten van aandelen uitgeeft en dat een notering aan de beurs toegang kan geven tot meer en grotere investeerders dan de obligatiehouders die de groei van het bedrijf tot dusver hebben gefinancierd.

Daarnaast is het bedrijf sinds het prille begin in 2012 gefinancierd door het familiebedrijf van oprichter Bart Lubbers, die een stapje terugdoet naar de nieuw te vormen Raad van commissarissen. Fastned zegt dat de beursgang moet zorgen voor 'extra financieringsflexibiliteit'.

Eigen vermogen
Volgens Langezaal moet de beursgang niet worden opgevat als teken dat voor het uitgeven van obligaties minder belangstelling was, integendeel. "Dat zullen we zeker ook blijven doen," zegt hij. De beursgang ziet hij als een manier om de schuld en het eigen vermogen meer in balans te brengen.

Groeimogelijkheden
Fastned onderbouwt de groeimogelijkheden met de cijfers over de afgelopen jaren. Zo is de omzet vorig jaar verdrievoudigd van een half miljoen naar anderhalf miljoen euro. Ook de aantallen klanten (van 6279 naar 17.923) en de geleverde elektriciteit (van 1 miljoen naar 2,9 miljoen kilowattuur) laten ongeveer een verdrievoudiging zien.

Aan de andere kant boekt Fastned vanwege de grote investeringen de laatste jaren nog steeds miljoenenverliezen. Het tekort nam zelfs toe van 5 miljoen in 2017 naar 6,3 miljoen vorig jaar. De groei van het bedrijf is minder snel gegaan dan het een paar jaar terug nog dacht. En omgerekend naar een gemiddeld aantal 'laadsessies' per station was het aantal klanten in maart ook weer niet zo indrukwekkend: 13 per dag.

Vrees
Fastned moet daarom voortdurend vrezen dat het als pionier wordt bijgehaald. Al in 2012 sleepte het 201 van de 245 concessies voor laadstations langs de Nederlandse snelwegen in de wacht.

Maar inmiddels zien ook de grote oliemaatschappijen de potentie van de elektrische auto. Shell kondigde maandag nog nieuwe snelladers aan. Dat de grote oliemaatschappijen laadpalen installeren op hun benzinestations is vergeefs aangevochten door Fastned.

Kapers op de kust
Daarnaast zijn er nieuwe kapers op de kust gekomen. Zo kondigde fastfoodketen McDonald's vorig jaar aan samen met energiebedrijf Vattenfall (de nieuwe naam van Nuon) bij alle 175 McDrives snellaadpalen te plaatsen. Teslarijders kunnen dan ook nog eens terecht bij de 'superchargers' van de Amerikaanse autobouwer. En dan blijft nog de vraag in hoeverre de elektrische autobezitter kiest voor snelladers of voor laadpalen voor de deur die 's nachts langzaam maar goedkoper de baterij vullen.

Minder CO2 uitstoot
Fastned zet daar tegenover dat zijn snellaadstations 'essentiële infrastructuur' is voor de snelle groei van het aantal elektrische auto's op de Nederlandse weg. Daarbij gaat het niet meer - zoals een paar jaar terug- om hybrides, maar om zogeheten Full Electric Vehicles die met hun grote batterij bij uitstek geschikt zijn voor snelladers of zelfs de 'ultrasnelladers' waarmee Fastned zich onderscheidt.

Verder verwijst Fastned naar de subsidies en andere zetjes in de rug die de overheid heeft voor elektrisch rijden. Voor de komende jaren is een stortvloed aan elektrische modellen aangekondigd, ook al vanwege Europese wetgeving die fabrikanten verplicht snel minder CO2 uit te stoten voor al hun auto's samen.

Parijsakkoord
Er zitten nog nieuwe stations in de 'pijplijn' en bestaande stations kunnen makkelijk opgeschaald worden door extra laadpunten of een hogere laadsnelheid. Ook put Langezaal vertrouwen uit de 'voorsprong' die Fastned heeft opgedaan door alle kennis over het bouwen van de laadstations.

Dat grote oliemaatschappijen zich mengen in de strijd om het opladen van de auto benauwt Langezaal daarom niet. De markt is groot genoeg, redeneert hij. "Wij mogen heel blij zijn als een bedrijf als Shell óók investeert in elektrisch rijden. Des te groter is de kans dat we het Parijsakkoord halen."

Lees ook: Waarom Amsterdam hoofdstad van de laadpalen is

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden