Nieuws

Slinkende voorraden bij de voedselbank door supermarktcampagnes tegen verspilling

De voedselbank verwacht een enorme stijging van het aantal cliënten, maar ziet tegelijkertijd haar voorraad slinken. De reden voor dat laatste: al die antiverspillingsacties van supermarkten, fabrikanten en andere leveranciers. 

Beeld ANP

Hoe minder supermarkten weggooien, hoe minder er overblijft voor de voedselbank. Dat zegt directeur van de locatie in Tilburg Arn van Baest en wordt ook gehoord door de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Een woordvoerder van de Voedselbank Amsterdam laat weten dat de antiverspillingsacties van supermarkten inderdaad effect hebben op de voorraden in de hoofdstad. “In de randstad hebben we, naast deze acties van supermarkten, ook te maken met meer concurrentie. Het is lastig, want we zien onze voorraden slinken, maar moedigen antiverspilling en acties om mensen in armoede te helpen natuurlijk ook aan.”

Supermarkten verkopen steeds meer voedsel dat tegen de houdbaarheidsdatum lopt met korting en fabrikanten herzien productieprocessen. Het gaat efficiënter met minder afval. Van Baest merkt daardoor al weken dat er steeds minder vers voedsel binnenkomt. Er moet inmiddels zelfs eten bijgekocht worden: “Nu lukt dat nog met het geld dat er is, maar we verwachten straks honderden gezinnen meer. Dan wordt het echt een probleem.” Baest trekt daarom nu aan de bel en ook de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken gaat actie ondernemen.

“We horen het geluid van meerdere locaties,” geeft woordvoerder Pien de Ruig aan. Er is nog geld om de 170 voedselbanken te steunen, maar dat ‘potje’ was vooral bedoeld om alle voedselbanken coronaproof te maken. “We gaan nu aan de donateurs en de overheid vragen of we het geld dat we overhebben mogen investeren in het oplossen van dit probleem.” Ruig denkt hierbij niet alleen aan voedsel bijkopen (korte termijn) maar ook aan investeren in nieuwe ‘kanalen’. “Horeca, gevangenissen, boeren. We maken er nog te weinig gebruik van.”

Reactie supermarkten

De Lidl laat weten nog altijd aan de voedselbank te leveren. Het nieuwe landelijke ‘Verspil mij niet-concept’ (25 cent voor producten die alleen nog die dag houdbaar zijn) brengt daar geen verandering in. “Wij kunnen op regionaal niveau nog voorzien in de behoefte van de voedselbank,” verzekert woordvoerder Marian Verheij.

De Jumbo ziet wel verschil. “We realiseren ons dat het invloed heeft op de stroom van producten die richting de lokale voedselbanken gaat,” begint woordvoerder Suzanne van der Vaart. De supermarkt is daarom ook met de voedselbank in overleg, want ondersteunen blijft belangrijk.

Toch heeft de Jumbo niet stilgezeten. De keten deed afgelopen jaar een extra donatie van honderdduizenden producten en duizenden boodschappen. “En we hebben samen met onze klanten invulling gegeven aan de ‘Stay Safe en Geef’ campagne. Daaruit is een extra donatie van 50.000 euro gekomen, waarvan tweehonderd gezinnen een jaar lang geholpen worden.” Maar een structurele oplossing is nog niet gevonden, het gesprek daarover met de voedselbank loopt.

‘Ligt niet aan de Albert Heijn’

De Albert Heijn is al langer bezig verspilling tegen te gaan. Die mist over de groente en fruit? Het is een nieuwe manier om alles langer vers te houden. Daarnaast bestelt de supermarkt via een slim kassasysteem: alles wat de deur uitgaat, wordt automatisch weer aangeleverd. Inkoop volgens een verwachtingspatroon. Als de voedselbank nu ineens minder krijgt, ligt het niet aan de Albert Heijn volgens woordvoerder Jerina van Heck. “We doneren zo’n 4,3 miljoen producten per jaar aan de Voedselbank. Dat doen we al jaren zo.” Twee weken terug werd er landelijk 300.000 ontbijtproducten ingezameld voor de voedselbank én lanceerde de supermarkt een donatieknop op de app. Bestel je online? Dan kun je met één druk op de knop 1 euro, 2,50 of 5 euro doneren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden