PlusAchtergond

Slimme camera speurt naar bellende en appende bestuurders

Hij loert vanaf nu zo je auto in tijdens het rijden, de nieuwe slimme camera waarmee de politie appende en bellende bestuurders betrapt. 

De slimme camera's, hier op een viaduct over de A28, die worden gebruikt om het verkeer te controleren op bellende en appende automobilisten.Beeld ANP

Nederland is het eerste land in Europa dat slimme camera’s inzet om appende of bellende bestuurders te pakken. Twee jaar geleden al begon de politie met het testen van de camera’s, die in Australië al volop worden gebruikt. In die testperiodes betrapten twee camera’s op één dag al ruim vierhonderd bestuurders met een telefoon in hun hand; goed voor bijna 100.000 euro aan boetes.

Agenten moesten tot nu toe appende of bellende bestuurders langs de kant van de weg zetten, maar dat vergt veel capaciteit. Toch deelde de politie vorig jaar ruim 120.000 boetes uit voor het achter het stuur in de hand houden van de telefoon, blijkt uit cijfers van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Als die nieuwe slimme camera’s het hele jaar draaien, verdubbelt dat aantal moeiteloos. De camera’s zien alles, zegt landelijk verkeersofficier Achilles Damen.

Wat nu als de telefoon op mijn been ligt achter het stuur?

“Dat is in principe niet verboden, hè. Het voorschrift gaat over de telefoon vásthouden.”

Maar als je de telefoon in je hand houdt, ter hoogte van je been, dus ónder het stuur. Is dat zichtbaar?

“De kijkhoek is zo gemaakt dat de telefoon zichtbaar is op elke plek op de stoel van de chauffeur. Een telefoon die laag wordt gehouden, ziet de camera ook. Daarnaast gebruiken we een berg infrarood licht zodat alles goed te zien is. De software is verder zo ontworpen dat hij ook signaleert dat het om een telefoon gaat en niet om, bijvoorbeeld, een scheerapparaat. Dat is om te voorkomen dat we alle foto’s ook nog eens handmatig moeten gaan beoordelen.”

Even terugkomend op die telefoon op je knie: dat is dus niet verboden, maar toch best gevaarlijk?

“Die foto komt wél op de stapel foto’s waar een buitengewoon opsporingsambtenaar nog even goed naar gaat kijken, want de camera heeft wel een telefoon ergens op de stoel van de chauffeur gedetecteerd. De foto’s waarop een telefoon te zien is, worden sowieso nog eens beoordeeld door een opsporingsambtenaar.”

De camera houdt gezichten uit beeld. Waarom eigenlijk? Dan zie je die naar beneden loerende oogjes ook. Dan heeft u nog meer bewijs.

“Dat heeft met de privacy te maken en we hebben het bovendien niet nodig. De regels zijn duidelijk: als de telefoon wordt vastgehouden, onder of boven het stuur of waar dan ook, dan ben je in overtreding.”

Camera’s in het voetbal hebben vooral voor méér in plaats van minder discussies gezorgd. In het verkeer zijn ook tal van voorbeelden te bedenken waarbij nét niet duidelijk is of iemand met z’n hand op z’n been nou wel of niet aan z’n telefoon zit.

“De situaties in het voetbal zijn veel dynamischer dan die op de weg. Op de weg heb je twee rijbanen, een chauffeur links in de auto, als het geen Engelse auto is, en een telefoon. Dat is vrij overzichtelijk. De rest gaan we in de praktijk ervaren: hoe beoordeelt een opsporingsambtenaar de foto’s? Wat gaat er gebeuren als iemand bezwaar maakt? Die ervaring gaan we nu opdoen.”

Hoeveel van deze camera’s zijn er op dit moment?

“Twee. Dat is niet veel, maar je moet ergens beginnen. Ik kan nog niet zeggen wanneer we gaan uitbreiden, maar deze twee kunnen we vanaf nu overal in Nederland neerzetten. Dus elke automobilist kan gezien worden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden