Schiphol: gestrande Flybe-passagiers moeten zelf alternatief zoeken

Schiphol neemt geen extra maatregelen om gestrande passagiers van de failliete Britse luchtvaartmaatschappij Flybe op te vangen. Donderdagnacht cancelde het bedrijf halsoverkop al haar vluchten, waaronder de 19 dagelijkse retourvluchten op de Nederlandse luchthaven. Duizenden reizigers zijn gestrand.

Beeld AFP

Schiphol weet niet hoeveel Flybe-reizigers er donderdag op het vliegveld zijn gestrand. “Ze hebben zelf passagiers geïnformeerd,” zegt een woordvoerder van de luchthaven. “We hebben wel een bericht op onze site gezet en tweets gestuurd.” Gedupeerde reizigers zullen zich tot Flybe moeten wenden en zelf een alternatieve reis moeten regelen. De maatschappij had geen partners die vluchten kunnen overnemen.

Flybe riep passagiers woensdagavond laat op om niet meer naar de luchthaven te komen, maar dat bericht kwam voor veel klanten te laat. In Manchester en Glasgow werden passagiers, na uren wachten op het platform, zelfs uit het vliegtuig gehaald. Een vlucht van Birmingham naar Glasgow maakte rechtsomkeert en strandde in Manchester. Op een aantal toestellen werd direct beslag gelegd door leasemaatschappijen.

Flybe, met 8 miljoen passagiers per jaar de grootste regionale luchtvaartmaatschappij van Europa, vloog met turbopropvliegtuigen die elk 78 passagiers kunnen vervoeren tussen Schiphol en zes Engelse bestemmingen, waarvan op East Midlands, Exeter en Southampton als enige. Flybe zou in april ook naar Newquay aan de Engelse westkust gaan vliegen.

Alternatieven

Voor Flybe-bestemmingen Birmingham, London City en Manchester zijn vanaf Schiphol nog wel alternatieven. Ook de Flybevluchten van Groningen naar Southend zijn afgeblazen. Easyjet heeft aangeboden om getroffen passagiers te helpen. Gedupeerde reizigers kunnen tot eind mei voor 72 euro extra hun Flybevlucht naar de Britse prijsvlieger omboeken. Donderdag en vrijdag vervoert Easyjet gestrand Flybepersoneel gratis naar hun thuisbasis.

Flybe wendde zich begin dit jaar al tot de Britse regering voor een overbruggingskrediet, in de hoop meer tijd te krijgen om nieuwe geldschieters te zoeken. Dat is niet gelukt. Donderdagnacht werden alle vluchten gecanceld, waaronder de 19 dagelijkse vluchten van en naar Schiphol.

De maatschappij zegt met teruglopende passagiersaantallen te kampen en heeft daarvoor allerlei oorzaken aangedragen, van brexit tot corona. Vorig jaar moest het - voor maar 2,2 miljoen pond - van de ondergang worden gered door een consortium rondom Virgin Atlantic.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden