Nieuws

Run op smartphonehouders voor fietsers sinds invoering app- en belverbod

Sinds de invoering van het app- en belverbod voor fietsers is bij internet- en fysieke winkels een ware run ontstaan op smartphonehouders die op het stuur van tweewielers passen. 

Een smartphoneholder op een fiets. Beeld Shutterstock

Alleen al bij webgigant Bol.com is sprake van een explosieve groei. “We hebben er gisteren, de dag dat de regel van kracht werd, maar liefst dertien keer meer verkocht dan op dezelfde dag vorig jaar.” Mediamarkt kan de vraag nog net aan. “Want die is duizend procent gestegen.” En de ANWB spreekt waarschuwende woorden. “Je hebt weinig aan zo’n ding.”

In prijs variëren de trendy houders van een paar euro tot hooguit een paar tientjes. Stukken goedkoper dus dan een vervelende prent van 95 euro, zo stelt woordvoerster Eveline Jansen van de webfirma Smartphonehoesjes.nl. En die worden volgens de jongste berichten sinds gisteren massaal in Nederland uitgeschreven. “We zien een aanzienlijke groei in de verkoopcijfers van die dingen,” benadrukt Jansen die nog geen exacte getallen voor handen heeft. “Het zijn er hoe dan ook veel. Heel veel.”

Ze stelt dat het bedrijf al voordat het app- en belverbod in ging, via sociale media en bijvoorbeeld nieuwsbrieven, ‘slim reclame heeft gemaakt’ voor de fietsaccessoire. “Dat heeft fantastisch gewerkt. De Nederlandse fietsers zijn, mede door ons, keurig voorgelicht en lijken zich goed te hebben voorbereid. Wij waren er trouwens ook klaar voor. In onze magazijnen liggen nog genoeg van die stuurklemmen.”

Bij Bol.com wordt volgens woordvoerster Roos Franssen al net zo hard gejubeld om de florissante statistieken van de telefoonhouders voor fietsen. Zij rept over een gigantische toename en, in vergelijking met vorig jaar, vele honderden stuks die al zijn verzonden. Mediamarkt vindt het woord ‘explosief‘ meer van toepassing op de verkoopcijfers. “Het aantal houders dat we in mei en juni zowel online als in onze winkels verkochten, is tussen de driehonderd en vijfhonderd keer groter dan in de maanden daarvoor,” aldus woordvoerder Jeroen Baardemans.

Hysterisch

Volgens Baardemans is sprake van een ‘idioot grote toename’. “Als je het met vorig jaar - toen we er enkelen verkochten - vergelijkt is de verkoop met misschien wel duizend procent toegenomen. Puur op basis van de cijfers in de afgelopen twee maanden is onze conclusie dat fietsers in hun hoofd toch al behoorlijk goed bezig zijn geweest met het naderende appverbod.” Hij verwacht en hoopt dat de aandacht voor de accessoire nog wel even aanhoudt. “Ze vliegen nu in elk geval als warme broodjes en welhaast hysterisch over de toonbank.”

Webwinkel Coolblue merkte er een paar weken geleden nog weinig van dat fietsers de dingen massaal aan het inslaan zijn. Ottelien van Pelt: “Vooropgesteld: toen was het verbod natuurlijk nog niet ongevoerd. Wel zagen we recent dat dergelijke houders eigenlijk alleen door bepaalde doelgroepen worden aangeschaft zoals motorrijders of mensen die met bijvoorbeeld een elektrische fiets veel kilometers buiten de stad maken. Onze indruk was medio juni dat ze veel minder worden verkocht voor doorsnee gebruik in de stad,” aldus de zegsvrouw van Coolblue. De jongste statistieken heeft het bedrijf nog niet. “Maar die zullen niet veel afwijken van concurrenten.”

De Fietsersbond liet gisteren overigens weten dat de smartphonehouders handig zijn om op een fietsstuur te monteren. Maar dan alleen om er tijdens het rijden mee te navigeren. Appen terwijl de telefoon in de houder zit is, zo benadrukt de organisatie, net zo gevaarlijk als de smartphone tijdens het rijden in de hand houden. De politie gaat appende en bellende fietsers rigoureus op de bon slingeren. Met name jonge fietsers riskeren een prent.

In de ban

De politie hoopt hiermee een discussie op het schoolplein te stimuleren. “De lijn is: meteen bekeuren,” zei de hoogste man bij de verkeerspolitie, Egbert-Jan van Hasselt, gisteren tegen het AD. “Dit appverbod heeft zó veel aandacht gekregen in de politiek, kranten, radio, televisie en sociale media. Iedereen is op de hoogte of zou dat moeten zijn.” Verkeersminister Van Nieuwenhuizen belooft net als de politie fikse prenten voor overtreders. Ze denkt dat de ban een daling van het aantal verkeersslachtoffers gaat betekenen.

Of dat laatste zal gebeuren? ANWB-woordvoerder Ad Vonk vraagt het zich af. “De telefoonhouders zijn zeker geen oplossing, omdat ze juist tot verkeersonveilig gedrag kunnen leiden. Ook als de smartphone is zo’n houder zit, moet je je blijven concentreren op het fietsen zelf en letten op wat er rondom in de omgeving gebeurt. Afleiding is voor verkeersdeelnemers altijd af te raden,” aldus Vonk.

Wie een houder aanschaft en op de fiets monteert, moet niet denken dat op die manier een bekeuring wordt omzeild. “Als de telefoon op het stuur vastzit en je wilt bijvoorbeeld Spotify bedienen om muziek via een koptelefoon te beluisteren, dan mag dat niet. Wel even snel gaan bellen of appen als je op straat voor een stoplicht stilstaat, is ook verboden. Je bent en blijft in zo’n situatie een verkeersdeelnemer.”

De ANWB noemt de houders net als Coolblue vooral geschikt voor recreatieve fietsers die moeten navigeren. Vonk: “En die dingen hebben trouwens nog één nadeel. Op je stuur kunnen ze zo door iemand uit de houder worden gegrist. Weg telefoon! Ons advies is dan ook: ga niet op de jubelende verkoopcijfers van commerciële partijen af en denk na wat je met zo’n houder wil. En ook: de telefoon tijdens het fietsen gewoon opbergen, opdat je je ogen op de weg kunt houden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden