Regionale meldkamers alarmnummer 112 zeer kwetsbaar

De zestien regionale meldkamers die zijn gekoppeld aan de 112-centrale van de Landelijke Eenheid van de politie in Driebergen, werken verre van optimaal. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid en Agentschap Telecom. 

Beeld anp

De conclusies liegen er niet om: meldkamers zijn onderbezet, werken met verouderde technische middelen en hebben bij een calamiteit niet de mogelijkheid om elkaars taken volledig over te nemen. Het afhandelen van noodmeldingen kan daardoor vertraging oplopen. ‘Dit is risicovol.’

Kwetsbaar

De regionale meldkamers zijn voor mensen in nood meestal het eerste contact met hulpdiensten. Maar dat lukt lang niet altijd op de gewenste manier, zo zeggen de onderzoekers. De Inspectie en het Agentschap concludeerden in 2015 al dat de regionale meldkamers en de landelijke centrale in Driebergen kwetsbaar waren.

Vier jaar later heeft alleen de landelijke 112-centrale risico’s geïnventariseerd en maatregelen genomen om de continuïteit ten aanzien van personeel, techniek en locatie te verbeteren. Regionale meldkamers hebben knelpunten op deze terreinen nauwelijks opgepakt. Zij zien, aldus de onderzoekers, de urgentie niet om de continuïteit veilig te stellen.

Alle onderzochte meldkamers, ook de landelijke 112-centrale die tegen het licht werden gehouden, kampen met een krappe personele bezetting. ‘Daardoor is het zeer moeilijk en lukt het niet altijd om de minimale gewenste bezetting te halen. Als gevolg van de krappe bezetting wordt een enorme wissel getrokken op de aanwezige werknemers, met alle risico’s van dien,’ staat te lezen in de onderzoeksresultaten. Meldkamers kunnen elkaars taken slechts gedeeltelijk overnemen als een daarvan door een calamiteit wordt getroffen. Dat betekent dat de afhandeling van een noodmelding soms zeer lastig is en vertraging oploopt.

Techniek

Technisch gezien staan de meeste onderzochte regionale meldkamers stil. Hun ICT (zoals computers, netwerk en telecommunicatiemiddelen, red.) is verouderd en innovatie is niet of nauwelijks aan de orde. ‘Er wordt gewacht met vernieuwen van apparatuur tot diverse meldkamers zijn samengevoegd. Die samenvoeging - tot uiteindelijk tien meldkamers - is vertraagd. Het beheer van de ICT is zeer divers georganiseerd.’

Volgens de inspectie en het Agentschap Telecom loopt er al jaren een traject om de meldkamerorganisatie te hervormen. Doel: snellere en efficiëntere hulp aan burgers in nood. ‘Maar tot op heden hebben de ontwikkelingen nog niet tot voldoende verbeteringen geleid. Dit is risicovol.’

Om de burger altijd snel en adequaat te kunnen helpen, bevelen de Inspectie en het Agentschap Telecom de minister van Justitie en Veiligheid onder meer aan ervoor te zorgen dat voldoende geïnvesteerd wordt in personeel en techniek. ‘Ook dient de minister ervoor te zorgen dat de meldkamers noodmeldingen volledig van elkaar kunnen overnemen. Meldkamers dienen risico’s voor hun functioneren te inventariseren en de Inspectie en het Agentschap daarover te informeren. Inspectie en Agentschap willen verder jaarlijks van de meldkamers vernemen welke stappen zij zetten om te komen tot de nieuwe landelijke meldkamerorganisatie.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden