ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne

ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne 'Victim Fashion - Created by accident'. Het spoorbedrijf zegt dat het doel van de campagne is bereikt.

ProRail heeft een nieuwe veiligheidscampagne gelanceerd met de naam 'Victim Fashion' Beeld ProRail

ProRail toonde nagemaakte beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De spoorbeheerder wilde zo tieners waarschuwen voor de gevaren op het spoor, maar er kwam veel kritiek op de campagne.

De campagne deed veel stof opwaaien. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt.

Onnodig hard
Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze 'onnodig hard'.

ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich "bewust te zijn van de heftigheid van de campagne''. Er is volgens ProRail gekozen voor een "impactvolle en realistische benadering'' om zo door te dringen tot de "leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep''.

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden