ProRail slaat alarm over stroomtekort spoor

ProRail luidt de noodklok over een stroomtekort op het spoor. Op een aantal sporen kunnen daardoor niet meer treinen gaan rijden.

Beeld anp

Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te gaan rijden, zegt de spoorbeheerder.

Het spoor kent meer dan zestig knelpunten, zo blijkt uit een inventarisatie van ProRail. Daar kan zonder extra maatregelen de treindienst niet worden uitgebreid of vernieuwd. De spoorbeheerder verwijst onder meer naar Zandvoort, waar volgend jaar mei een Formule 1-race wordt verreden.

Transformatoren

Om de bezoekersstroom aan te kunnen, moeten meer treinen gaan rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Maar dat kan niet omdat de energievoorziening berekend is op hooguit vier treinen per uur.

Om het probleem structureel aan te pakken pleit ProRail voor meer of grotere transformatoren, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. De spanning op de bovenleiding moet worden opgeschroefd van 1500 naar 3000 volt. “De 1500 volt dateert uit de jaren 20 van de vorige eeuw,” zegt vertrekkend ProRail-topman Pier Eringa in het AD.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur wordt er fors geïnvesteerd in het spoor en maakt de aanpak van het stroomtekort hier onderdeel van uit. In het regeerakkoord staat ook dat de extra middelen worden ingezet voor onder meer de voorfinanciering van de overschakeling naar de 3000 volt bovenleidingspanning.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden