Nieuws

ProRail en NS vragen 20 miljard voor spoor

ProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro naar Den Haag gestuurd. Beiden zien in het door het kabinet aangekondigde mega-investeringsfonds een gouden kans voor het spoor.

Treinen op station Utrecht Centraal. Beeld ANP XTRA

Nu de treinen steeds voller zitten en Nederland door stikstof lam ligt, wordt het volgens ProRail en NS hoog tijd om te investeren in het OV. In een document, dat in bezit is van deze krant, leggen ze tientallen mogelijke spoorinvesteringen voor de periode tot 2040 op tafel. Samen kosten ze 20,6 miljard euro.

Zo moet de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden en de Randstad door aanpassingen op de Hanzelijn een kwartier omlaag. Treinroutes van Nijmegen, Twente en Vlissingen naar het westen moeten eveneens tot dertig minuten sneller. 

Goederentreinen

Op hoofdroutes, zoals Amsterdam-Eindhoven, dienen meer treinen te rijden. Diverse belangrijke stations als Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond worden voor een miljard euro uitgebreid. ProRail wil verder fors investeren in het goederenvervoer. Door knelpunten weg te nemen kunnen goederentreinen van 600 meter tot 740 meter verlengd.

Tussen steden als Den Haag en Dordrecht dienen moderne lightrailverbindingen te komen. De Noord-Zuidlijn moet naar Schiphol doorgetrokken, ook is een speciale snelbus tussen Utrecht en Breda voorzien. De stroomvoorziening op het spoor moet van 1500 naar 3000 volt. De NS kan zo véél méér treinen laten rijden, treinen kunnen daarnaast sneller accelereren.

Nog aantrekkelijker

“Door te investeren in betere trein- en OV-verbindingen wordt het voor mensen nóg aantrekkelijker te kiezen voor een duurzame wijze van vervoer in plaats van achter aan de file aan te sluiten,” stelt Hans van Leeuwen, directielid van ProRail.

De spoorbeheerder constateert dat er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en een lagere maximum snelheid wordt gekeken. “Er is ook een andere oplossing, eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor.”

NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit. “We hebben een enorme ambitie om meer treinen te laten rijden, vaker te rijden en sneller te rijden. Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om dat waar te maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden