Plus

Problemen in de fietsenbranche: gecancelde beurs en maandenlange levertijden

De grootste fietsbeurs van Nederland gaat dit jaar niet door vanwege een tekort aan fietsen. De branche kampt met leveringsproblemen – en dat is óók bij de fietsenwinkel op de hoek voelbaar. “Het is alsof een zuchtje wind een kaartenhuis heeft doen instorten.”

Het Parool
‘Een kleinere vorm van de beurs wilden we niet, dus hebben we ervoor gekozen de beurs te verplaatsen naar volgend jaar,’ aldus Esther Driessens van de Jaarbeurs Utrecht. Beeld BART MAAT /  ANP
‘Een kleinere vorm van de beurs wilden we niet, dus hebben we ervoor gekozen de beurs te verplaatsen naar volgend jaar,’ aldus Esther Driessens van de Jaarbeurs Utrecht.Beeld BART MAAT / ANP

Een driedaags evenement met zeker 30.000 bezoekers waar de allernieuwste racefietsen en ontwikkelingen in ‘fietsland’ worden tentoongesteld. Klinkt ideaal voor de fietsliefhebber, maar haalbaar is het dit jaar niet. Volgens Esther Driessens van de Jaarbeurs is het dit jaar niet mogelijk om bezoekers van de Bike Motion fietsbeurs een ‘totaalbeleving’ te bieden.

“Verzendings- en leveringsproblemen in de branche zorgen ervoor dat we te weinig kunnen laten zien aan bezoekers. Dat komt door de pandemie, maar ook door de oorlog in Oekraïne,” zegt Driessens. “De producten die bij fietsleveranciers binnenkomen gaan direct naar de klanten toe, momenteel hebben deze leveranciers niet de mogelijkheid om die fietsen drie dagen tentoon te stellen. Een kleinere vorm van de beurs wilden we niet, dus hebben we ervoor gekozen de beurs te verplaatsen naar volgend jaar.”

‘Enorm in trek’

Een tekort aan fietsen dus. Niet alleen Bike Motion heeft daar last van: hetzelfde probleem is voelbaar bij de fietsenzaak ‘op de hoek’. “Nieuwe fietsen leveren duurt tegenwoordig maanden,” vertelt Jorik van BVD Tweewielers in de Tweede Jacob van Campenstraat in Amsterdam. “Zeker als iemand een andere kleur of maat wil, moet er lang gewacht worden.”

De tijd waarin je een winkel binnenstapt en meteen wegloopt met een nieuwe fiets is voorbij, zegt ook Martijn Jansen van Kok Fietsen aan de Nachtegaalstraat in Utrecht. Vooral bij de fietsen die Kok zelf samenstelt loopt de wachttijd voor onderdelen op. “Als klanten daarom vragen geven we duidelijk aan dat de levertijd echt lang is. Dat is momenteel bij elke winkel zo. Als je een mooie racefiets bestelt is de kans groot dat-ie pas volgend jaar oktober wordt geleverd, en zelfs daar kan je niet echt op rekenen.”

In coronatijd werd fietsen populairder, zegt Jansen. “Iedereen ging fietsen of wandelen, wilde iéts doen. Racefietsen en sportfietsen zijn sinds corona enorm in trek.”

Importmoeilijkheden

Diezelfde pandemie zorgde ook voor problemen met de levering van onderdelen, vertelt Joen Pielage, monteur bij fietsenzaak Freem aan de Utrechtse Gansstraat. “Heel specifieke onderdelen waren soms al wat lastig te importeren, veel moet uit het verre oosten komen, maar sinds corona is het echt moeilijk geworden. Het is alsof een zuchtje wind een kaartenhuis heeft doen instorten,” aldus Pielage. Volgens hem gaat het niet specifiek om één onderdeel dat lastig te verkrijgen is. “Dan zijn het de banden die moeilijk leverbaar zijn, een tijdje later zijn het de cassettes. Er zit niet één lijn in,” aldus de monteur.

Ook Jansen merkt dat. “Toen corona begon zat alles in één keer dicht. Nu zitten we met de naweeën. In veel landen zijn fabrieken dichtgegaan, overal waren weer andere regels. Er is een soort 'file’ ontstaan.” En de stevige personeelstekorten zijn voelbaar in de fietsenbranche, zegt hij. “Zeker in de werkplaats zijn handen tekort. Als het druk is moeten we soms ‘nee’ verkopen.”

Nicola van de Stadsfiets II op de Ceintuurbaan herkent zich in het verhaal. “Gelukkig hebben we niet veel gedoe in de winkel, maar het blijft vervelend om mensen teleur te stelen. Eigenlijk hebben we er vooral zelf last van, we kunnen de voorraad niet op peil houden. De winkel raakt nu leeg dus we moeten die noodgedwongen opvullen met andere fietsen, waardoor de kwaliteit omlaag gaat. Een fiets die we veel verkopen is pas opgeraakt en zal ergens in maart 2023 weer leverbaar zijn.” En nog zoiets, zegt Nicola: elektrische fietsen. “Vaak is de fiets direct leverbaar, maar de accu dan pas ergens volgend jaar.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden