Prijzen supermarkten fors hoger: Aldi in trek, A-merken uit de gratie

De prijzen van de dagelijkse boodschappen in de supermarkt zijn het laatste halfjaar ruim 11 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau GfK. Nederlanders kopen nu massaal huismerken en gaan vaker naar goedkopere supermarkten. De slager en de visboer zijn uit de gratie geraakt.

David Bremmer
Het marktaandeel van discountsupers als de Aldi is met 3 procent gestegen.  Beeld Koen van Weel/ANP
Het marktaandeel van discountsupers als de Aldi is met 3 procent gestegen.Beeld Koen van Weel/ANP

De onderzoekers van GfK doen maandelijks boodschappen. Eind augustus betaalden ze voor een winkelwagentje met 55 basislevensmiddelen – van brood, fruit, melk en kaas tot hagelslag, wijn en tandpasta – precies 100 euro. Deze maand moesten ze voor hetzelfde karretje 111,30 euro afrekenen. “Consumenten zijn in ruim een halfjaar tijd 11,3 procent duurder uit,” zegt Norman Buysse, directeur retail bij GfK.

Vooral vanaf de jaarwisseling zijn de prijzen hard gestegen. Voor het wagentje met 55 basisproducten moest bij de kassa 7 euro meer worden afgerekend, mede vanwege de Oekraïne-oorlog. Buysse spreekt van een forse toename. “Een gemiddeld gezin met twee kinderen doet jaarlijks voor 7000 tot 8000 euro aan boodschappen. Dat betekent dat huishoudens al snel een kleine 800 euro duurder uit zijn, zo’n 15 euro per week.”

Huismerken winnen terrein

Dat boodschappen de eerste helft van 2021 ook al 4 tot 5 procent duurder werden, maakt de schade nog groter. Nu ook energie en benzine peperduur zijn, passen Nederlanders hun koopgedrag in de supermarkt aan. Zo hebben huismerken terrein gewonnen, laat GfK’s consumentenpanel van 10.000 huishoudens zien.

Het marktaandeel van huismerken groeide sinds begin dit jaar met 6 procent. De omzet van A-merken daalde juist met 5 procent. Lage inkomens (onder de 2100 euro per maand) stapten het meest over op huismerken.

Een andere trend is dat we veel vaker bij ‘goedkope’ supermarkten boodschappen doen: Aldi, Boni, Lidl, Dirk en Nettorama. Het marktaandeel van deze discountsupers steeg met 3 procent.

De groei gaat echter niet ten koste van het aantal bezoekjes aan andere supermarkten als Albert Heijn of Jumbo. “Nederlanders bezoeken nu vaker verschillende supermarkten, op zoek naar aanbiedingen.” Opvallend is dat met name hoge inkomens vaker naar Aldi en Lidl gaan. Minima deden dat al langer.

Speciaalzaken

De slager, de groenteboer en de visspeciaalzaak hebben het intussen moeilijk. Vergeleken met de coronatijd, toen de horeca dicht was en speciaalzaken enorm goed boerden, is de daling in omzet groot.

Boekten viswinkels in maart vorig jaar nog een omzetplus van 30 procent, in maart dit jaar zijn hun verkopen ingezakt met zo’n 24 procent. Bakkers, kaaswinkels en markten houden voorlopig wel verrassend goed stand, zij weten hun extra corona-omzetten van vorig jaar goed vast te houden.

Eerder becijferde het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) dat boodschappen in de afgelopen drie maanden ruim 6 procent duurder zijn geworden. De totale inflatie kwam uit op bijna 10 procent, de hoogste sinds 1976. Ondertussen zijn Nederlanders steeds pessimistischer over de economie. Niet eerder kelderde het consumentenvertrouwen zo hard als in de afgelopen maand, meldde het CBS donderdag.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden