PostNL mag postzegel flink duurder maken

Het versturen van brieven en kaarten wordt ook in 2020 weer duurder. PostNL krijgt van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) de ruimte om tarieven van postproducten flink te verhogen. 

Beeld ANP

Het postbedrijf zal naar eigen zeggen kiezen voor een gematigde verhoging, zoals het de voorbije jaren ook heeft gedaan.

De post- en pakketbezorger mag van de ACM tarieven tot 16,4 procent verhogen, rekening houdend met de verdere daling van het aantal poststukken en de inflatie. Hoe minder post verstuurd wordt, des te hoger de tarieven mogen zijn. “De extra tariefruimte houdt vooral verband met de verdere daling van het aantal poststukken en de inflatie. Hoe minder post verstuurd wordt, des te hoger de tarieven mogen zijn,” aldus Henk Don, bestuurslid van de ACM.

PostNL liet direct weten dat de prijsstijging ver onder de 16,4 procent komt te liggen. De prijsverhoging wordt later in het jaar bekendgemaakt. In 2018 kreeg PostNL de ruimte voor een verhoging van de prijzen met 14,2 procent. PostNL besloot destijds postzegels nog geen 5 procent duurder te maken.

Postzegels zijn het afgelopen decennium flink duurder geworden. In 2010 kostte een zegel nog 44 cent. Al met al is de prijs met het nieuwe tarief in negen jaar bijna verdubbeld.

Momenteel kost een postzegel voor het versturen van een brief of ansichtkaart binnen Nederland 0,87 euro. Een digitale postzegel of postzegelcode is 0,83 euro. Dat gaat dan om poststukken met een gewicht tot 20 gram.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden