PlusInterview

Pilotenleider Willem Schmid: ‘Ik teken geen geheim contract’

Willem Schmid, de voorzitter van pilotenvakbond VNV, en minister Wopke Hoekstra zijn aan het armpjedrukken. De inzet: twee of vijf jaar loonmatiging en het voortbestaan van KLM.

KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer, omdat de vakbond voor piloten niet voor vijf jaar een loonoffer wil doen. Daarmee staat de toekomst van KLM op het spel.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

“Ik heb een kwartier,” zegt Schmid terwijl hij een broodje wegkauwt. De voorman van de ­pilotenvakbond staat onder hoogspanning. Hoekstra wil de steun – 3,4 miljard aan leningen – stopzetten omdat de piloten weigeren langdurig loon te matigen, zegt de minister. Nee, het is de minister die op het laatste moment met aanvullende eisen komt, zeggen de piloten.

Maandag ging de FNV akkoord met de eis van Hoekstra. ‘Alle medewerkers gaan een bijdrage leveren voor de volledige looptijd van de staatsgaranties,’ maakte de bond bekend. Over twee jaar is er ruimte voor nieuwe afspraken.

Waarom stemt uw bond, de VNV, niet in met de wens van de minister?

“Wij zijn absoluut bereid om ons te committeren aan wat nodig is om KLM door deze crisis te helpen. Dat hebben we gedaan met de afspraken die gemaakt zijn en dat zullen we doen in de toekomst. Alleen de ‘commitmentclausule’, die vrijdag als ultimatum werd voorgelegd,

verwijst naar voorwaarden uit een geheim ­contract tussen KLM en de overheid. Ons werd gevraagd binnen 24 uur een handtekening te zetten onder iets waarvan je de inhoud niet kent. Dat kan niet van ons verlangd worden. Ook de FNV stelt dat een geheim contract tekenen op zo’n korte termijn niet kan.”

U moet een loonoffer brengen, dat staat in het ‘geheime’ contract.

“Het is geheim, dus we weten niet wat er precies geëist wordt. Maar het komt erop neer dat er voor de komende vijf jaar, de termijn van de leningen, bezuinigd wordt. Dat vind ik op zich helemaal niet erg, als we maar helder hebben waar we voor tekenen. Maar nu is de termijn onduidelijk en de inhoud van het contract ook. Dat kan ik niet met mijn leden bespreken. Ik kan niet tekenen om de arbeidscontracten van duizenden mensen aan te passen, op basis van een contract dat ik niet heb en niet mag delen. Dat is als voor een hypotheek tekenen waarvan je de voorwaarden niet kent.”

Wie moet met wie om de tafel?

“Het leek logisch om bij de partij aan te kloppen die het eindoordeel velt, de overheid. Zondag hebben we om een gesprek met de minister ­verzocht, maar uit de media hebben we ver­nomen dat daar afwijzend op wordt gereageerd. Dus we zullen met KLM om de tafel moeten. We gaan dit natuurlijk wel proberen op te lossen.”

Het conflict splijt KLM. Piloten vinden briefjes in de cockpit met ‘We zien jullie bij het UWV’, koffers van piloten worden niet aan boord gebracht. Wat is er over van de hechte blauwe familie?

“Het is een heel spannende situatie voor iedereen. De onzekerheid is hartstikke groot voor iedereen bij KLM en ik vind dat oprecht heel vervelend. Ik betreur wat er nu gaande is. Ik hoor ook veel begrip voor wat we doen. Er is veel solidariteit. Maar uiteraard leidt dit tot heel felle discussies op de werkvloer. Ik hoop dat iedereen veilig en professioneel blijft handelen. De heftige reacties die je nu ziet, zijn zo groot vanwege het familiegevoel dat er bij KLM is. Ook in de beste families sta je soms met de koppen tegenover elkaar.”

KLM-piloten verdienen een kwart meer dan hun collega’s bij Lufthansa en 70 procent meer dan bij de prijsvechters, gedraagt u zich niet als een verwend kind?

“Volgens mij is dat helemaal niet de discussie. We zitten in een crisis vanwege corona, niet vanwege beloningen bij KLM. Er zijn tal van onderzoeken over arbeidsvoorwaarden, die discussie moeten we niet voeren. Wij hebben geleverd wat me moesten leveren om KLM door de crisis te helpen. Vliegers leveren ruim 20 procent per jaar in. De overheid wil dat we afspraken maken die verder gaan dan de cao-looptijd, dan moet dat wel zonder geheimzinnigheid.”

U tekent voor het voortbestaan van KLM.

“Dat staat niet op de blaadje dat we moeten tekenen. We hebben onze cao op verzoek van KLM meteen aangepast aan de bezuinigings­eisen. We hebben aangegeven dat we aansluitend blijven doen wat noodzakelijk is. Als het voor vijf jaar had gemoeten, dan had KLM dat in augustus moeten zeggen. Wat we hebben ­gedaan zou genoeg moeten zijn. Als het verder moet, oké, dan gaan we kijken hoe we dat moeten opschrijven.”

U speelt met het voortbestaan van KLM, zeggen critici.

“Het is geen spel. Het gaat om grote leningen voor een groot belang. De staatssteun is hartstikke belangrijk, dat is precies waarom we op 1 oktober 20 procent bezuiniging hebben ­gerealiseerd. Het gaat om de contracten van 30.000 mensen. Dan kun je niet onder tijdsdruk eisen dat je tekent voor geheime contracten. Dat moet óók op een nette manier gebeuren.”

Waar staat KLM over een week?

“Ik hoop dat er dan afspraken zijn zonder ­onduidelijkheden waarmee we akkoord ­hebben kunnen gaan.”

Willem Schmid Beeld VNV
Willem SchmidBeeld VNV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden