PlusInterview

Pieter Elbers (KLM): ‘Over 2020 moeten we het maar helemaal niet meer hebben’

KLM topman Pieter Elbers in april op het platform van SchipholBeeld ANP

De miljardensteun van het kabinet stelt KLM in staat het in ieder geval dit jaar vol te houden. Maar diepe saneringen zijn onvermijdelijk om de KLM ook daarna in de lucht te houden, zegt topman Pieter Elbers.

Tevreden?

“Dit is een zeer belangrijke stap. Hiermee kunnen we invulling blijven geven aan onze belangrijke maatschappelijke rol bij de economische opbouw en op het gebied van duurzaamheid. Maar we gaan een lange, moeilijke tijd tegemoet. Het belangrijkste is dat deze miljardensteun ons in staat stelt nu te focussen op herstel. Dit geeft ons vaste bodem onder de voeten waarop we kunnen voortbouwen.”

Waarom heeft het zo lang geduurd?

“We zijn de afgelopen maanden bezig geweest met crisismanagement en gesprekken met de overheid. Het gaat natuurlijk over heel veel geld, en er zijn veel partijen binnen en buiten het bedrijf betrokken; banken, landen. We hebben hier drie maanden 24 uur per dag zeer intensief aan gewerkt. Het moet uiteindelijk voldoen aan ieders belang. Het moest allemaal bij elkaar komen.”

De prijs is hoog. Zo moeten de kosten zeker 15 procent omlaag. Wat staat KLM’ers te wachten?

“Elke medewerker moet bijdragen aan het herstel. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Vanaf een modaal salaris wordt een bijdrage geleverd. We zullen de komende periode met de vakbonden uitwerken hoe dat eruit ziet. Deze steun wordt pas beschikbaar gesteld als afspraken worden uitgevoerd, waaronder de kostenreductie. Dat is ook een verantwoordelijkheid voor de bonden.”

Gaat het kabinet daarmee niet heel erg op uw stoel zitten: saneren of anders….

“Als iemand je geld leent, kan die de voorwaarden stellen. Dát we moeten ingrijpen is onvermijdelijk, steun of niet.”

Bij de voorwaarden die Frankrijk vorige maand voor steun aan Air France stelde, is geen salarisingreep afgesproken. Leidt dat niet tot scheve gezichten bij KLM’ers?

“Wij opereren in Nederland onder voorwaarden van de Nederlandse overheid. Dát is onze werkelijkheid. Het Nederlandse kabinet bepaalt de voorwaarden. We gaan dit met de bonden uitwerken. Dat zal best moeilijk worden. Als het aan mij ligt, kennen we eind juli de eerste contouren van een saneringsplan. Dan kunnen we ook wat zeggen over het aantal banen. In oktober gaan we dan saneren. We willen het zorgvuldig doen.”

Wordt het herstel van KLM en Transavia niet bemoeilijkt door de verplichting bijna een kwart van de nachtvluchten in te leveren?

“De afspraak is dat KLM haar bijdrage aan de reductie van het aantal nachtvluchten levert. Andere maatschappijen zullen dat ook moeten doen, maar het is aan de overheid om dat te regelen. Wij moeten zoeken naar een balans in onze activiteiten en een passende oplossing vinden voor ons deel van de nachtvluchten die vervallen. Ons netwerk willen we wel in stand houden. Dat is immers de reden voor de overheid om deze steun te geven.”

U moet binnen vijf jaar leningen terugbetalen, kosten maken voor saneringen en tegelijkertijd investeren om de nu vastgelegde milieudoelen te halen. Hoe gaat KLM dat dragen?

“Dat is een grote uitdaging, we zitten nu op het diepste punt van de crisis. Mijn ambitie is deze leningen en kredieten zo snel mogelijk af te lossen.”

“Daarnaast moéten we bouwen aan herstel zodat we geld overhouden om te kunnen investeren in duurzaamheid. Belangrijk aspect is de vlootvernieuwing, en die is kostbaar. Om daarin te kunnen investeren moeten we wel bezuinigen. Daarom is het zo belangrijk dat we het bedrijf weer gezond maken. We hebben de afgelopen jaren laten zien dat we daartoe in staat zijn.”

In 2030 moet 14 procent van de brandstof in KLM-vliegtuigen biobrandstof zijn, tegen nog geen procent nu. Is dat niet onhaalbaar?

“Dat is inderdaad de vraag. Die biobrandstof moet wel beschikbaar zijn. Wij hebben al grote stappen gezet met de investering in een biobrandstoffabriek in Delfzijl. Maar er zal meer moeten gebeuren. Als luchtvaartindustrie moeten we collectief zorgen dat er voldoende aanbod komt.”

Geldt niet hetzelfde voor de afspraak dat vluchten over korte afstand vervangen moeten worden door de trein?

“Dat is alleen haalbaar als er goede spoorverbindingen zijn. Zolang het acht uur duurt om met de trein naar Berlijn te gaan, is dat geen haalbare kaart. Brussel is op korte termijn de enige verbinding die daarvoor geschikt is. Voor de rest zal eerst door overheden moeten worden geïnvesteerd betere treinverbindingen.”

Hoe belangrijk is het dat nu vastligt dat Air France-KLM tenminste vijf jaar belooft het KLM-netwerk en Schiphol overeind te houden, in plaats van negen maanden tot nu toe.

“Bij de economische wederopbouw na de coronacrisis is luchtvaart bij uitstek een belangrijke pijler. Het herstellen van ons netwerk is daarbij ontzettend belangrijk. Met de verlenging van die periode is er veel meer zekerheid op de lange termijn. Ik ben daar ook nooit zo bang voor geweest. Als je nu kijkt hoe we de afgelopen 15 jaar binnen Air France-KLM hebben samengewerkt, heeft dat ontzettend veel gebracht, ook KLM.”

Begrijpt u de kritiek waarom KLM wel direct wordt geholpen en een heleboel andere bedrijven niet?

“Die keuze is aan de politiek. Maar het zou pijnlijk zijn als we over vijf of acht jaar terugkijken en over deze periode zeggen: dit was het moment dat we KLM en de Nederlandse luchtvaart door de vingers hebben laten glippen. We moeten juist niet afzakken naar een situatie waar sanering op sanering volgt en KLM kleiner en kleiner wordt.”

“Vóór deze crisis hebben we heel veel goede dingen gedaan. We hebben het bedrijf weer gezond gekregen. We moeten er nu voor zorgen dat ons dat weer lukt. Over 2020 moeten we het maar helemaal niet meer hebben en 2021 gaat moeilijk. worden. Maar ik hoop dat we daarnaast weer een positief resultaat neerzetten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden