Plus

Özcan Akyol komt met serie over de mediakloof

De Noord/Zuidlijn op het journaal, Het Parool in DWDD en Pauw: Özcan Akyol vindt de Amsterdamse focus van de media bloedirritant. Tijd voor een serie over de mediakloof.

Özcan Akyol (r) neemt blokkeerfries Seye Herke Brinkman mee naar een feministisch debat in Amsterdam. Beeld NTR

In de openingsscène van drieluik Eus in medialand leren we Joke Naughton kennen, kandidaat-raadslid voor D66 in Terneuzen. Ze wil Özcan Akyol graag de nieuwe zeesluis van haar stad ­laten zien, een miljardenproject dat van Terneuzen een interna­tionaal knooppunt moet maken.

Wat haar betreft een big deal, maar tot haar spijt heeft het NOS Journaal geen interesse getoond, terwijl de aanleg van de Noord/Zuidlijn wél volop in het nieuws is gekomen.

"Voor ons is dat, met alle respect, een lokaal verhaal. (...) En als we in het nieuws komen, is het karikatuur-achtig. Alsof we in wollen truien lopen en geen wifi hebben."

In het café klagen ze op de vrijdagmiddagborrel dat tijdens het weerbericht Zeeuws-Vlaanderen soms niet eens op de kaart staat, en zogenaamde dialecten regelmatig worden ondertiteld.

Mediakloof
Akyol - schrijver, tv-maker en trotse inwoner van Deventer - kan zich helemaal in dergelijk onbegrip vinden: de mediakloof tussen de Randstad en de rest van Nederland is al jaren een van zijn stokpaardjes.

"Ik keek een keer naar Nieuws­uur, toch een landelijk actualiteitenprogramma, waar het ging over de last die de Amsterdamse binnenstad heeft van huurfietsen die toeristen laten rondslingeren. Dan zit ik in Deventer op de bank, kijk ik om me heen en denk: waarom in godsnaam wordt dit besproken in Nieuwsuur? Voor mij, en de mensen in Leiden, Maastricht of Groningen, is dit helemaal niet relevant. En als je de hele tijd mensen in de media hoort zeuren over te veel Nutellawinkels, terwijl je zelf in een spookstad woont, ontstaan irritaties."

Ook zoiets: dat Het Parool regelmatig omhoog wordt gehouden in DWDD of Pauw. "Daar erger ik me ook aan. Het Parool is toch ook een sufferdje; de oplage van de Gelderlander is twee keer zo groot."

Regiocorrespondenten
Randstedelijke arrogantie? Mwah. Akyol noemt het vooral luiheid. "Veel mediamakers wonen in Amsterdam of in de buurt van Hilversum en kijken niet verder dan hun neus lang is. De Volkskrant heeft regiocorrespondenten. Dat is eigenlijk al lachwekkend, want in Nederland bestaan helemaal geen grote afstanden."

Om duidelijk te maken hoe verschillend er volgens Akyol in bijvoorbeeld Friesland en Amsterdam tegen zaken wordt aangekeken, neemt hij Seye Herke Brinkman, een voorman van de blokkeerfriezen, mee naar Pakhuis de Zwijger voor een lezing over feminisme voor mannen van Jens van Tricht.

Het levert een ongemakkelijk gesprek op. Hier krijg je dan misschien makkelijk een zaaltje vol als je over feminisme en gender wil praten, Brinkman zegt het allemaal weinig.

Nul interesse
"Ik wilde dit laten zien omdat het gaat om relativering: dat je in staat moet zijn om dat wat jij beleeft in perspectief te kunnen plaatsen. Kijkers mogen zelf beoordelen wie ze gekker vinden: blokkeerfries Seye, of Jens, die we toch regelmatig bij Buitenhof zien. Ik denk dat de uitkomst verrassend zal zijn."

Eus in medialand belicht niet alleen de geografische kloof. De tweede aflevering gaat over het grote verschil tussen de traditionele en nieuwe media. De oude garde heeft geen flauw benul van wat de nieuwe generatie op internet uitspookt, zegt Akyol. Iemand als Kalvijn, een YouTuber met een miljoen abonnees, heeft nul ­interesse om op televisie te komen.

"Hij is de BN'er van de toekomst, maar zijn ­publiek zit daar niet. We hebben het steeds over het lineaire kijken dat aan populariteit verliest en voor oude mensen wordt, maar het is niet zo dat de media verdwijnen. De manier waarop media wordt geconsumeerd verandert, en de ­televisie en kranten hebben geen monopolie meer op het verstrekken van informatie."

Beter hun best doen
Misschien wat vreemd om dergelijke punten te maken in een serie waar de NTR Akyol nota bene voor vroég, maar volgens hem was de ­omroep wel blij met zijn boodschap.

"Ik wil vooral overbrengen dat er veel mooiere verhalen te halen zijn dan media nu regelmatig denken. Ze moeten alleen iets beter hun best doen."

Eus in medialand (NTR), vanaf 12 maart om 21.05 uur op NPO2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden