Or KLM: besluiteloosheid over groei Schiphol brengt banen in gevaar

Als het kabinet niet alsnog de groei van Schiphol doorzet en Lelystad Airport opent, dan zullen er KLM-banen naar Frankrijk verdwijnen. Dat schrijft de ondernemingsraad van KLM in een petitie die dinsdag ‘namens 35.549 medewerkers van de KLM groep’ in Den Haag aan de Tweede Kamer en het kabinet wordt aangeboden.

Beeld ANP

“Besluiteloosheid bedreigt onze toekomst.” zegt secretaris Dario Fucci van de or van KLM. Dinsdagmiddag overhandigt een delegatie van KLM-personeelsvertegenwoordigers in Den Haag een petitie aan Kamerleden en kabinet, waarin de politiek wordt opgeroepen Schiphol te laten groeien en vliegveld Lelystad te openen.

De ondernemingsraad van KLM vreest dat moederbedrijf Air France-KLM ingrijpt bij KLM als die maatschappij niet in staat wordt gesteld om verder te groeien. In Frankrijk is bij Air France immers nog wel ruimte.Besluiteloosheid

De KLM-ers hekelen de besluiteloosheid van de politiek. “Wij willen duidelijkheid waar we met de luchtvaart in Nederland naar toe gaan. Schiphol is pijlsnel gegroeid naar 500.000 vliegbewegingen. Sindsdien staat het stil. We zien rapport na rapport voorbij komen, maar besluiten worden niet genomen. De besluiteloosheid leidt tot nog meer baanonzekerheid bij onze mensen en bedreigt onze toekomst. Wij vragen aan de regering de knoop door te hakken.”

De or sluit zich aan bij een aantal andere partijen, waaronder VNO-NCW en bedrijven uit Flevoland, die het voor de luchtvaart opnemen. “Er wordt behoorlijk veel ruimte gegeven aan partijen die geen groei willen, ons geluid moet ook worden gehoord. Als het Nederlandse luchtruim op slot raakt doordat Schiphol niet kan groeien of Lelystad dicht blijft, heeft dat consequenties voor de banen van KLM-medewerkers en 370.000 anderen die voor hun werk afhankelijk zijn van de luchtvaart.”

3 miljoen

“We vragen niet om ongebreidelde groei,” zegt Fucci, “maar met verantwoordelijkheid voor klimaat en omwonenden. We weten dat groei duurzaam mogelijk is door de uitstoot van het vliegverkeer te compenseren. Die mogelijkheid biedt de commissie-Remkes ook.” Het adviescollege stikstofproblematiek van Johan Remkes adviseerde het kabinet onlangs om eerst de uitstoot van stikstof door de luchtvaart aan banden te leggen, onder meer door te compenseren, alvorens in te stemmen met verdere groei.

Ook moet volgens de or de opbrengst van de vliegtaks die volgend jaar wordt ingevoerd niet in de schatkist verdwijnen maar aan hinderbeperking en milieumaatregelen worden besteed. “KLM geeft elke dag drie miljoen uit aan de duurzaamheid van ons bedrijf. We zijn ook als medewerkers elke dag bezig met duurzaamheid. Bij ons heerst het gevoel dat wij al onze beloftes nakomen, nu is het aan de politiek.”

Flevoland

Maandag pleitte ook een actiegroep van werkgevers in Flevoland voor snelle opening. “Alle benodigde investeringen zijn gedaan,” aldus Bart Jan Binnerts van actiegroep Lelystad Airport moet door. “De luchthaven is er helemaal klaar voor. Het bedrijfsleven in Flevoland en omgeving rekent er net als Schiphol al jaren op dat Lelystad Airport open gaat. De luchthaven is cruciaal voor Schiphol is. Maar ook voor de regio waar dringend behoefte is aan versterking van de economische infrastructuur.”

“We roepen de politiek op om de afspraak, die niet alleen gemaakt is tussen coalitiepartners in Den Haag maar ook met het bedrijfsleven en inwoners, na te komen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden