Plus

Opvang wacht op aanpassingen Stint: ze staan te verstoffen

De Stint mag met aanpassingen in mei weer de weg op. Toch moeten kinderopvangorganisaties nog geduld hebben. Het is nog onduidelijk hoe snel de Stints kunnen worden aangepast aan de nieuwe eisen.

De Stint. Beeld anp

Na het drama in Oss afgelopen september, waarbij een Stint op het spoor terecht kwam en vier kinderen overleden, werd de Stint twee maanden later verboden. Het verbod leverde voor veel kinderopvangorganisaties logistieke problemen op: het was in de ogen van velen juist hét veilige vervoermiddel. Geen gedoe met parkeren, geen kinderen die in grote groepen over straat hoefden te lopen of fietsen.

Nieuwe versie
Nu de fabrikant een nieuwe versie heeft ontwikkeld die aan de eisen van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) voldoet, mag de Stint in mei - na uitgebreide keuring en onder voorwaarden - de weg weer op.

Voor Nicole Krabbenborg, directeur van kinderopvangorganisatie Kindergarden, een opluchting. "We zijn ontzettend blij dat het straks weer kan, het blijft het ideale vervoermiddel. Zeker nu ze goed zijn getest en onderzocht willen we ze graag weer gebruiken."

Extra rem
De fabrikant gaat aan de eisen van de minister voldoen door een extra rem te plaatsen en veiligheidsgordels te maken. Ook mogen er maximaal acht mensen in. Dat komt door het verplicht stellen van een rijbewijs voor de Stintbestuurder. Bij tien passagiers zou dat een busrijbewijs moeten zijn.

De minister gaat naar aanleiding van vragen uit de Kamer kijken of ze een uitzondering kan maken voor de Stint. Hopelijk lukt dat, zegt Krabbenborg. "Het is onlogisch dat er straks maar acht kinderen in zouden mogen: dan gaan kinderen toch vaak op hun eigen fietsen naast de Stint fietsen."

Enthousiast
Ook Cor Schuurman, voorzitter van de Raad van Bestuur van opvangorganisatie Tinteltuin, is enthousiast over het weer in gebruik nemen van de Stint. Maar voor nu staan zijn exemplaren nog te verstoffen in de schuur. "We hebben er negen, die staan hier in de opslag te wachten tot ze mogen worden aangepast. De intentie is zeker om ze weer te gebruiken, maar we hebben geen idee wanneer ze worden aangepast."

Schuurman kan er inderdaad op rekenen dat het nog even duurt voor de Stint weer uit de schuur mag: het bedrijf hoopt eind juni de beschikking te hebben om de productie van het aangepaste voertuig te kunnen beginnen. Voor nu zoeken de opvangorganisaties dus nog andere oplossingen voor het vervoeren van kinderen van school naar de opvang.

Krabbenborg heeft een aantal bakfietsen gekocht en op enkele locaties zet ze busjes in. Schuurman: "Ik denk niet dat ik de enige ben die de Stint weer terug wil. Met een busje moeten de kinderen over straat naar school, en dan is de Stint in die zin toch veiliger."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden