PlusAchtergrond

Ook Lidl golft nu mee op succes van fancollecties

Na Zeeman, Febo, McDonald’s en Aldi heeft ook Lidl een eigen kledinglijn. Sportsokken, badslippers, T-shirts of sneakers voor een betaalbare prijs. Uiteraard mét het logo van de discounter. Nog geen week na de lancering is bijna alles uitverkocht.

De badslippers van de Lidl.Beeld Lidl

Wie dacht dat de witte badstoffen sok in combinatie met slippers voorgoed verleden tijd was, heeft het mis. Grote mode­namen als Gucci en Prada koketteerden een paar jaar geleden al met de sportsok, die inmiddels een cultstatus heeft en ook door winkelketens als Zeeman en Lidl is ontdekt. Op sociale media wemelt het van foto’s van jongeren die stoer poseren met witte Lidlsokken (1 euro) en bijpassende sneakers (15 euro) of slippers (4 euro). Een woordvoerster van Lidl laat weten dat de ‘fancollectie’ zo goed als uitverkocht is. “Vorig jaar zijn we begonnen met de verkoop van sportsokken met Lidllogo. Dat liep zo goed dat we onze fanwear dit jaar hebben uitgebreid.”

Trendsetter is Zeeman. In 2012 kwam de textielsuper met een knalgeel T-shirt met blauw Zeemanlogo op de proppen. Een jaar later was een gele boxershort een knaller op de Huishoudbeurs. “In die tijd waren de relatief dure boxershorts van Björn Borg heel populair. Wij wilden een statement tegen dure merken maken door een tegenhanger op de markt te brengen voor weinig geld. Dat pakte goed uit,” zegt Kasper Figee, hoofd branding en campagnes bij Zeeman.

Uitgekiende campagne

De afgelopen jaren breidde Zeeman de fancollectie met succes uit. Figee verklaart de populariteit deels door een uitgekiende marketingcampagne, maar ook door de houding van de consument. “Een groeiende groep mensen koopt bewust. Zij beseffen dat je niet altijd een paar sneakers voor honderden euro’s hoeft aan te schaffen, maar dat er betaalbare alternatieven zijn. Alternatieven die met dank aan het goed neerzetten van ons merk hip zijn geworden. Jongeren die eerst zoiets hadden van ‘Zeeman? Daar blijf ik van weg’, hebben ons nu ook gevonden. Hierdoor worden onze spullen niet alleen gekocht door klanten met een kleine portemonnee.”

Ook hartstikke hip: witte kousen en badslippers van Febo.

De 14-jarige zoon van Febowoordvoerder Rory van Haarlem breidt zijn collectie van Febohoedjes, Zeemanshirts en Lidlsokken nog steeds uit. “Heel leuk om te zien. Sommigen vinden het misschien lelijk en vinden het getuigen van wansmaak, maar vooral jongeren zien de ­humor in van deze collecties. Het zijn betaal­bare trends met een knipoog naar lelijkheid. Door een goede merchandising bind je fans aan je bedrijf. Dat merkten wij zo’n vijf jaar geleden toen we de huisstijl van Febo opfristen. Er kwam steeds meer vraag naar artikelen met het Febo-logo. Om niet altijd terug te hoeven vallen op pennen en keycords, hebben we in 2016 badslippers met onze naam erop gelanceerd. Vijfduizend slippers hadden we ingeslagen. Ze vlogen de deur uit.”

Hoody voor kids

Voor Febo was dit het teken om meer uit het merk te halen. Kledinglijn Haute Friture werd gelanceerd. “Je kunt geen betere reclame hebben dan duizenden mensen die met een shirt of trui met Feboprint rondlopen.” Toch heeft de snackketen besloten te stoppen met de kledinglijn. “We stoppen op ons hoogtepunt. Dit moet je niet te lang blijven doen, dan is de nieuwigheid eraf. Volgend jaar komen we terug met iets heel anders.”

Dyanne Beekman is styliste en eigenaar van Beekman Group, een bedrijf dat onder meer bedrijfskleding ontwerpt, bijvoorbeeld voor McDonald’s. Ze merkt dat er steeds meer vraag is naar vrolijke merchandise. “Vanaf woensdag verkoopt McDonald’s bijvoorbeeld ook – in beperkte oplage – een hoody, speciaal voor kids. Ik denk dan ook dat de fancollecties nog niet op hun retour zijn. Zeker in deze tijd is het heerlijk voor een leuke prijs een grappig kledingstuk aan te schaffen. Het zorgt voor een geluksmomentje.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden