PlusInterview

Ook Dirk van den Broek begint kleine stadswinkels

Dirk van den Broek is hard op zoek naar locaties voor kleine winkels voor gemaksaankopen. Directeur Marcel Huizing gaat de strijd met zijn grotere concurrenten graag aan. ‘Wij moeten het slimmer doen dan AH of Jumbo.’

Dirkdirecteur Marcel Huizing klom op van vakkenvuller tot directeur. Beeld Duco de Vries

In het kielzog van Albert Heijn, dat met AH to go de gemaksformule pionierde, Jumbo en Spar, ontwikkelt ook Dirk kleine stadswinkels voor de impulsboodschap. “Ik geloof in gemakswinkels naast reguliere supermarkten,” zegt directeur Marcel Huizing. “In de Warmoesstraat hebben we in 2016 een stadssuper geopend. Die loopt geweldig. Maar dat is een buurtsupermarkt, geen toeristenwinkel of to go-zaak.”

“We zoeken nu plekken voor een echt gemaks­concept, een getweakte versie van de Warmoesstraat. Ik ben ervan overtuigd dat gemakswinkelen de toekomst heeft en dat we op kleinere oppervlaktes een goede winkel kunnen neerzetten. Die stap kunnen we heel goed maken.”

Gemaks-Dirk

Dirk wil daarmee ook op gepaste afstand meegroeien met de concurrentie. Albert Heijn stoomt immers op naar duizend vestigingen in Nederland, en heeft net zijn honderdste in Amsterdam geopend, nummer twee Jumbo groeit richting een marktaandeel van 20 procent.

“Ik wil niet in de underdogpositie zitten,” zegt Huizing, die het marktaandeel van zijn keten licht zag dalen naar 3,7 procent. “Financieel was afgelopen jaar ons beste jaar. We zijn harder gegroeid dan de markt. En marktaandeel kun je kopen. Jumbo en Coop hebben dat gedaan door Emté over te nemen. Met alle respect, Coop heeft drie keer zoveel winkels als wij, maar hetzelfde marktaandeel. Dat geeft de potentie van het merk Dirk weer: niet het grootste, wel het krachtigste.”

De concurrentieverhoudingen maken het uitrollen van gemaks-Dirks wel lastig. “Er lopen nu gesprekken over een aantal locaties in Amsterdam. Maar het is vrij moeilijk goede plekken te vinden. Dat weten onze concurrenten ook. Wij moeten het slimmer doen dan AH of Jumbo. Die kunnen op plekken zitten waarvan ik me afvraag of je daar geld kunt verdienen.”

“Als wij om de hoek van de Ferdinand Bolstraat een pand kunnen krijgen, zou ik dat niet doen,” zegt Huizing in de personeelskantine van de megavestiging aan het Marie Heinekenplein. “Dat gaat ten koste van deze zaak en voegt voor de klant niet zoveel toe. Dat is anders dan hoe AH en Jumbo denken. AH zit op de Overtoom al met twee vestigingen, daar tegenover nemen ze ook eventjes de Marqt over.” Huizing, die erkent dat Dirk tevergeefs geprobeerd heeft Marqtzaken over te nemen, wil daar niet moeilijk over doen. “Wij kunnen succesvol zijn naast iedere andere partij. Maar wel op zijn Dirks.”

Alleen bakstenen winkels

Een van die Dirkdingen is de keuze niet aan webwinkelen te doen. Terwijl Albert Heijn deze week met de opening van twee nieuwe thuis­bezorgmagazijnen internetdochter AH.nl agressief uitbreidt en Picnic en Jumbo hun internetbezorging verder opvoeren, houdt Dirk strikt vast aan bakstenen winkels.

Vier jaar geleden liet de toen net aangetreden Huizing doorschemeren webplannen te overwegen, nadat Dirk tijdelijk een lokale webwinkel had opgezet toen een ‘echt’ filiaal in Volendam afbrandde.

“Achteraf is het makkelijk praten, maar ik ben blij dat we het niet hebben gedaan. Daardoor zijn we nu in staat te investeren in het opzetten van een stadsformule of in intensieve opleidingsprogramma’s voor ons personeel. Zo onderscheiden we ons van internetbezorging. Wíj bieden persoonlijk contact, wíj hebben een buurtfunctie, zoals in deze winkel, met veel vaste klanten. Onze rol gaat verder dan alleen boodschappen doen.”

Ook kan Dirk daardoor geld steken in vernieuwing van de 123 vestigingen – waarvan zeventien in Amsterdam. “We testen nu in vier filialen allerlei dingen, waaronder in deze aan het Heinekenplein. Dat gaat van beeldschermen in de kantine zodat we niets meer op papier hoeven te printen tot nieuwe schappen in de winkels. Het is evolutie, geen revolutie.”

Scankassa, mét contant geld

Dirk lift daarin mee op zaken waarin de marktleiders pionieren. “We zullen zelden de eerste zijn, maar kijken wel goed naar anderen. Als grote spelers iets uitproberen in hun winkels, dan raakt de klant er snel genoeg aan gewend. Dan moet je niet achterblijven.”

Dat geeft Dirk de kans op eigen wijze te vernieuwen. “We hebben bij AH, Jumbo en Ikea de doorbraak gezien van zelfscannen. Dat rollen wij nu ook uit, op onze manier. We zijn de enige waar je bij de scankassa ook met contant geld kunt betalen. Dat is het voordeel als je niet altijd voorop wil lopen: je kunt ontwikkelingen naar je hand zetten.”

“Toen ik werd aangesteld, heb ik van de heren Van den Broek de opdracht gekregen om het zélf te doen, met eigen middelen,” zegt Huizing, die bij Dirk opklom van vakkenvuller tot directeur. “We moeten zo’n stadsformule zélf betalen en niet bij de bank aankloppen. De familie geeft me altijd mee dat we moeten blijven groeien, maar niet ten koste van alles.”

Minisupers: een mijnenveld

Is het een to go of een minisuper? Voor de argeloze klant is het een zinloze vraag, maar juridisch is het een mijnenveld. Supermarkten kijken angstig naar de Amsterdamse Nieuwe Doelenstraat. De Raad van State kwam er gisteren aan te pas om te bepalen wat een gemakssuper is.

Afgelopen herfst opende Spar, nota bene pal om de hoek bij het internationale hoofdkantoor van ’s werelds grootste supermarktformule, een Spar City in het voormalige wijkcentrum D’Oude Stadt.

Dat was tegen het zere been van buurman De L’Europe. Het vijfsterrenhotel vindt dat de Spar een negatief effect heeft op de uitstraling van de buurt. ‘Minisupers’ liggen er bovendien aan banden vanwege hun vermeende aantrekkingskracht op bezoekers en toeristen.

Het argument van Spar Nederland en de gemeente Amsterdam dat het om een ‘to go-formule’ gaat die kant-en-klare voeding verkoopt – terwijl minisupers ook huishoudspul of toeristenparafernalia aanbieden – werd een week na opening door de rechter verworpen en eind januari in hoger beroep bevestigd.

Eigenlijk had de winkel meteen dicht gemoeten. Maar gistermiddag diende bij de Raad van State het verzoek om open te mogen blijven totdat het hoogste rechtscollege een definitieve uitspraak heeft gedaan. Dat oordeel kan, later dit jaar, ook gevolgen hebben voor andere to go’s dan wel minisupers in Amsterdam-Centrum.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden