Onderzoek: elke 52 rokers zorgen voor het overlijden van één niet-roker

Wereldwijd zorgen elke 52 rokers voor de dood van een niet-roker. In Nederland ligt het aantal rokers dat voor de dood van één niet-roker zorgt ‘ergens tussen de 45 en 65’. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer Amsterdam UMC.

Beeld ANP

In Amerika, waar de antirookmaat­regelen strenger zijn en niet-rokers minder worden geconfronteerd met sigarettenrook, zorgen tachtig tot ­negentig ­rokers voor de dood van één niet-roker.

Al langer is bekend dat ‘tweedehands rook’ schadelijk is. Onderzoeker Leonard Hofstra, bijzonder hoogleraar risk profiling in heart disease van Amsterdam UMC, heeft dat nu in kaart gebracht.

Wereldwijd zijn er één miljard rokers, van wie er elk jaar zo’n 7 miljoen vroegtijdig overlijden. Minder bekend is dat een kleine miljoen mensen, onder wie kinderen, eerder overlijden aan de gevolgen van meeroken.

De berekening van Hofstra gaat over lifetime-rokers. “Een roker rookt gemiddeld 24 jaar en we dachten altijd: die roken zichzelf dood. Maar in die periode sterft er door gemiddeld elke 52 rokers ook één niet-roker.”

In Nederland sterven jaarlijks zo’n twee- tot drieduizend mensen aan de gevolgen van meeroken. Volgens Hofstra kunnen de maatregelen in Nederland strenger. Zo mag er bijvoorbeeld nog in auto’s gerookt worden, ook als er kinderen bij zijn, terwijl je daar in sommige andere landen fikse boetes voor kunt krijgen.

In Azië overlijdt al één niet-roker door de verslaving van zo’n veertig rokers. Hofstra durft een vergelijking met corona wel aan: “In China zijn door het virus zo’n 3200 mensen overleden, terwijl er elk jaar zo’n 100.000 mensen sterven aan gevolgen van passief meeroken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden