Ombudsman: politie springt soms te makkelijk om met klachten

De politie neemt klachten van burgers soms onterecht niet of te lichtvaardig in behandeling, of ontvangt die klachten niet met openheid. Daar is verbetering noodzakelijk, zegt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. ‘Er gaat veel goed, maar er zijn ook aandachtspunten voor verbetering.’

null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

Hij analyseerde de klachtenbehandeling bij de politie en concludeert dat het leren van klachten en de positie van klachtbehandelaars versterkt moet worden.

Meer duidelijkheid

De ombudsman zag onder meer dat het persoonlijk contact beter moet, dat klachten aandacht verdienen en niet te gemakkelijk terzijde geschoven moeten worden. En als een klacht niet behandeld gaat worden, moet er duidelijkheid over de reden gegeven worden. Uit de analyse bleken ook verschillen tussen de politie-eenheden in hoe klachten behandeld worden.

“Ik zie dat de politie stappen wil en moet zetten om de klachtbehandeling op het gewenste niveau te brengen. Er gaat veel goed, veel klachten handelt de politie naar tevredenheid af. Maar er zijn ook aandachtspunten voor verbetering,” aldus Van Zutphen. Hij roept daarom de politieleiding op “de waarde van klachtbehandeling binnen de organisatie verder uit te dragen en hun klachtbehandelaars ruimte te geven voor professionele klachtbehandeling.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden