Ombudsman: hersteloperatie toeslagenaffaire schiet tekort

De hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire verloopt niet goed, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. ‘Het systeem moet radicaal op de schop.’

Ombudsman Reinier van Zutphen. Beeld ANP
Ombudsman Reinier van Zutphen.Beeld ANP

De bevindingen van de ombudsman staan in het rapport: Klacht gegrond, maar geen oplossing, dat maandag verschijnt. Gedupeerde ouders krijgen volgens het rapport geen enkele duidelijkheid van de Belastingdienst over wanneer hun zaak wordt behandeld. “De UHT liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden,” aldus Van Zutphen. “Het systeem moet radicaal op de schop.”

In de periode maart tot en met juli werden minder klachten van ouders afgehandeld door Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), terwijl die organisatie in deze periode juist meer zaken te verwerken kreeg.

De wettelijke termijn van een jaar waarbinnen ouders geholpen hadden moeten worden, is per eind september al voor 5700 ouders overschreden. Hij noemt de werkwijze van de Belastingdienst te ingewikkeld. “Dat heeft ook zijn weerslag op de klachtbehandeling. Want teleurstelling in het tempo van het herstelproces leidt onvermijdelijk weer tot meer klachten,” zegt Van Zutphen.

Hersteloperatie

De UHT begon eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. De UHT behandelt daarnaast ook klachten die daar vervolgens over worden ingediend. De Nationale ombudsman houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat.

“Ouders krijgen geen of te weinig informatie over wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn,” zegt Van Zutphen. “Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet.”

Klachtenbehandeling

Ook de komende tijd blijft de Nationale ombudsman de klachtbehandeling van de UHT monitoren en de opvolging van zijn aanbevelingen bewaken. In het voorjaar van 2022 brengt de ombudsman daarover opnieuw een rapport uit.

Begin deze maand liet demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen weten dat het heel lang kan gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd. Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan 10 procent van de toeslagenouders is volledig geholpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden