Plus

O, o wat schamen we ons voor al die bezorgers in de stad

Moeten we aan de bezorgschaamte nu bestelwagens, maaltijdkoeriers en boodschappenbezorgers onze wegen verstoppen, het milieu mangelen en de relatie met onze buren verpesten?

We hebben vorig jaar met z'n allen 242 miljoen online bestelde producten thuis laten bezorgen. Beeld Jip van den Toorn

O, o wat schamen we ons voor al die bezorg­wagentjes, fietsen en scooters in de stad, druk met onze bestellingen. Voor die volle straten en milieuvervuiling.

En wat grommen we als we alweer een pakje moeten aannemen voor de buurman, of een half uur toeterend achter een bezorger staan die een pakketestafette in de straat doet.

Maar waarom hebben we met z'n allen vorig jaar dan toch 242 miljoen online bestelde producten thuis laten bezorgen?

Iedereen maakt zich schuldig aan de bezorgtsunami. In 2018 bestelde 96 procent van de Nederlanders iets on­line. Volgens marktvorser GFK gaven we daarbij 13,1 miljard uit aan 'echte' producten die worden thuisbezorgd.

Ook PostNL merkt weinig van bestelgêne. De marktleider leverde vorig jaar 251 miljoen pakketjes aan de deur, 21,5 procent meer dan in 2017. Bijna de helft van de omzet die er mee werd gemaakt, komt van pakketjes van webwinkels.

Pesterige bezorgbrommers
De maaltijden dan, op die pesterige bezorgbrommertjes die volgens Veilig Verkeer Nederland zes keer zoveel ongelukken veroorzaken dan de oplettende burger. Zijn we gestopt om bij ernstige kookluiheid buiten de deur te bestellen? Niet volgens Thuisbezorgd.nl.

In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen eetkoeriers via de bezorggigant bijna negen miljoen keer aan de deur, 17 procent meer dan een jaar eerder.

Ook bij het afleveren van de boodschappen is bedeesdheid ver te zoeken. Volgens logistiek expert Walther Ploos van Amstel komt een kleine 5 procent van de boodschappen in Amsterdam inmiddels aan de deur.

Dat zal alleen maar meer worden. Jumbo is net in de stad begonnen en AH.nl bouwt in de ­haven het grootste van zijn vijf ­bestelmagazijnen om de groei in Amsterdam op te vangen.

Bezorgzucht
Goed dan: zóuden we ons moeten schamen voor al die bezorgzucht? Want één op de zes voertuigen in de stad bezorgt iets - in de binnenstad één op de vijf.

De eerste meevaller: die rijden bij lange na niet allemaal voor onze thuisbestellingen. Van de 1,1 miljoen bedrijfsauto's in Nederland bezorgen er 'maar' 50.000 pakketten. De rest vervoert bier voor het café, voorraad voor winkels of bouwmaterialen voor de bouwplaats. Daarnaast bestaat 80 procent van de bestel­wagenfile uit servicebusjes - van de bierwacht tot loodgieters en bewakers.

Pakket-, maaltijd- en boodschappenbezorgers zijn bovendien niet zo vervuilend als ze lijken. De grote eetbezorgers (New York Pizza, Uber Eats, Thuisbezorgd) gebruiken de fiets of elektrische scooter. Supermarkten Picnic, AH en Jumbo hebben elektrische wagentjes.

Bovendien bundelen al die bezorgers - op de maaltijdkoeriers na - leveringen voor meerdere gebruikers. Een pakketbezorger bezoekt dagelijks 130 tot 180 verschillende adressen. Elke supermarktkoerier heeft voor tien (Picnic) tot vijftien (AH) klanten boodschappen bij zich.

Al die ontvangers hoeven dus niet individueel op pad. Elke bezorgauto betekent drie tot zes minder autobewegingen in Amsterdam.

Getergde buur
En als we ons dan ergens voor willen schamen, laten we dan kijken naar ons eigen vervoer: de grootste drukte op de weg, milieuverontreiniging en maatschappelijke belasting worden nog altijd veroorzaakt door onszelf. Tijd voor transportschaamte.

En dan vergeten we de buurman die steevast al die pakketjes voor ons moet aannemen - en vice versa. Volgens een peiling van het Amsterdamse 'sociaal bezorgnetwerk' Homerr is 35 procent van de bestellers niet thuis op het moment dat er iets wordt bezorgd.

Overdag loopt dat percentage op tot 60. In 85 procent van die gevallen gaat het pakketje dan naar de buren. Homerr heeft daar zijn eigen oplossing voor met centrale bezorgpunten, net als bij supermarkten en sigarenboeren.

De getergde buur die niet het pakketpunt voor zijn buurtje wil zijn, kan bovendien een sticker 'Wij nemen geen pakketten aan voor de buren' bij de deur plakken. Wordt voor 1,85 euro thuisbezorgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.