NS wijst 5000 tegemoetkomingen toe voor transporten Tweede Wereldoorlog

Vijfduizend mensen hebben van de Nederlandse Spoorwegen een financiële tegemoetkoming gekregen voor de rol die de NS speelde in het transport van Joden en andere bevolkingsgroepen tijdens de Tweede Wereldoorlog. 

Holocaust-slachtoffer Salo Muller, president-directeur NS Roger van Boxtel en voorzitter Job Cohen tijdens de presentatie vorig jaar van het advies over hoe de Nederlandse Spoorwegen (NS) schadevergoedingen kan betalen aan mensen die in de Tweede Wereldoorlog op transport zijn gezet.Beeld ANP

De NS vervoerde in opdracht van de Duitse bezetter Joden, Roma en Sinti door Nederland. Zij werden in treinen naar Kamp Westerbork in Drenthe gebracht. Van daaruit brachten de Duitsers hun slachtoffers naar vernietigingskampen.

In totaal heeft de NS nu zo’n 40 miljoen euro uitgekeerd. De regeling loopt bijna af: tot woensdagochtend 07.00 uur kunnen aanvragen worden ingediend.

Overlevenden, weduwen en kinderen

Van de toegewezen tegemoetkomingen zij er 721 voor overlevenden van de transporten. Zij hebben recht op 15.000 euro. De grote meerderheid van de aanvragers zijn nabestaanden. Weduwen en weduwnaars krijgen 7500 euro, kinderen 5000 tot 7500 euro.

De NS heeft 1250 aanvragen afgewezen van mensen die niet aan de criteria van de regeling voldoen. In totaal zijn 7600 aanvragen ingediend. Een deel moet nog worden beoordeeld.

Een commissie onder leiding van voormalig PvdA-leider en oud-burgemeester van Amsterdam Job Cohen voert de regeling uit.

De persoonlijke strijd van Holocaustoverlevende Salo Muller 

Na jaren van inspanning is het de Joodse Salo Muller (84) gelukt: de NS gaat individuele schadevergoedingen betalen aan overlevenden en nabestaanden van de Holocaust. Het vervoersbedrijf besloot hiertoe over te gaan na een jarenlange strijd van Muller, wiens ouders in Auschwitz zijn vermoord. Muller, die in de oorlog ondergedoken zat, stuurde een dagvaarding naar de NS waarin hij de spoorwegen aansprakelijk stelde voor het in opdracht van de Duitse bezetter vervoeren van Joden naar de vernietigingskampen. Daarop heeft de NS, die miljoenen verdiende aan het transport van de 107.000 Joden naar kamp Westerbork, de zaak geschikt.

In 1959 werd Muller de fysiotherapeut van Ajax. Veertien haar lang verzorgde hij onder andere Sjakie Swart en Johan Cruijff/ Daarna begon hij zijn eigen fysiotherapiepraktijk in Zuid. Toen hij begin 2000 zijn boek Tot vanavond en lief zijn hoor! schreef, was de oorlog niet meer weg te duwen. “Ik dacht: We moeten de NS aanpakken die al die mensen hebben vervoerd naar de kampen. De NS verdiende daar miljoenen aan. Nadat de Franse spoorwegen in 2014 besloten tot individuele uitbetaling ben ik die strijd aan gegaan. Ik ben een pitbull.”

Het gaat Muller, benadrukt hij, niet om het geld, maar om de genoegdoening. “De Joden hebben zelf voor hun treinkaartje moeten betalen. Ik heb nu verdriet voor de mensen die deze tegemoetkoming niet meemaken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden