Nieuwe Sire-campagne moet afvalberg verkleinen

Nederlanders moeten defecte spullen niet te snel weggooien en vaker laten repareren. Dat is de boodschap van de nieuwe Sire-reclame ‘Waardeer het. Repareer het’, die maandag van start gaat.

Beeld Sire

Met zijn nieuwe campagne wil de Stichting Ideële Reclame (Sire) mensen aan het denken zetten over de waarde van hun spullen. “Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat,” zegt directeur Lucy van der Helm. Vooral kleine huishoudelijke apparaten als koffiezetters en strijkijzers belanden snel bij het afval, net als kleding, speelgoed en koffers. “Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als ze niet meer functioneren.”

Uit onderzoek dat Sire deze zomer heeft laten verrichten onder ruim 1100 volwassen Nederlanders, blijkt dat zes op de tien Nederlanders pas tot reparatie overgaan als vervangen minstens 100 euro is. “Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg,” aldus Van der Helm.

Sire wijst op de dubbele moraal die veel Nederlanders hebben. “Aan de ene kant zegt 79 procent van de Nederlanders hun spullen eerst te repareren en het zonde te vinden om spullen weg te gooien, maar aan de andere kant blijkt uit gegevens van MilieuCentraal dat we gemiddeld per persoon jaarlijks al 18 kilo elektrisch apparaten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen als meubels en speelgoed weggooien.”

De stichting krijgt steun van hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag Ruth Mugge. “We weten dat veel Nederlanders barrières zien als zij overwegen producten te repareren. De campagne van Sire wil een aantal bezwaren wegnemen en de motivatie om te repareren verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening. Daarnaast is repareren natuurlijk óók goed voor je portemonnee en het milieu.” En als mensen eenmaal iets succesvol hebben gerepareerd, zullen ze dat vaker doen. “Dat wil deze campagne stimuleren.”

#DOESLIEF

‘Waardeer het. Repareer Het’ is de tweede Sire-campagne dit jaar en zal onder meer in kranten, op tv en radio, in de bioscoop en online te zien zijn. Dit voorjaar lanceerde de stichting de campagne #DOESLIEF, waarin Nederlanders werd opgeroepen aardiger te doen in de winkel, het ov, het sportveld, verkeer en op sociale media.

Sire is een onafhankelijke stichting, die al sinds 1967 belangeloos wordt gerund en betaald door de communicatiebranche. In ruim een halve eeuw werden al zo'n negentig campagnes gelanceerd voor allerlei maatschappelijke onderwerpen. Bekendste slogans zijn ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ en ‘De maatschappij, dat ben jij'. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden