Nieuws

Nieuwe acties Schiphol even van de baan na akkoord KLM

KLM gaat snel 130 extra bagageafhandelaars aantrekken om de enorme werkdruk op het platformpersoneel op Schiphol te verlichten. De afspraak volgt op de wilde staking van KLM’ers aan het begin van de meivakantie.

Herman Stil
null Beeld ANP
Beeld ANP

KLM heeft hierover een principeakkoord bereikt met de medezeggenschapscommissie van KLM Ground Services na de spontane staking van bagage-afhandelaars van twee weken gelden.

Het akkoord wordt nu aan de medewerkers voorgelegd. Die hebben tot zondag om erover te stemmen. Als die met de afspraken instemmen, zijn acties voorlopig van de baan.

Bij de actie legden 150 platformmedewerkers urenlang het werk neer op de eerste dag van de meivakantie. Dat leidde tot lange rijen, grote vertragingen en annuleringen. Uiteindelijk moest Schiphol zelfs tijdelijk worden afgesloten.

De spontane staking volgde op de mededeling van KLM dat het bedrijf een externe afhandelaar, Viggo, inhuurde om de enorme tekorten aan personeel op Schiphol op te vangen. Volgens de actievoerders worden die tekorten veroorzaakt doordat KLM al jaren platformpersoneel onderbetaalt en nauwelijks in vaste dienst neemt om het loodzware werk uit te voeren.

Door de coronacrisis zijn bovendien veel ervaren uitzendkrachten vertrokken of weggestuurd. Nu de zeven andere afhandelingsbedrijven op Schiphol onlangs een betere cao hebben afgesloten, stapt personeel massaal naar hen over en kampt KLM met grote tekorten.

Vijfjarencontract

Nu is afgesproken dat de maatschappij op korte termijn 130 extra arbeidsplaatsen op het platform van schiphol vult met vast personeel. Zij krijgen een vijfjarencontract, terwijl de actievoerders een vaste arbeidsovereenkomst hadden geëist.

De eerste 50 nieuwkomers worden voor de zomer ingeschakeld, de rest volgt voor september. Mocht in de tussentijd blijken dat er alsnog tekorten zijn, dan belooft KLM extra personeel aan te nemen.

Omdat de nieuwe medewerkers eerst moeten worden vastgelegd en opgeleid, is het omstreden inschakelen van Viggo volgens KLM deze zomer onvermijdelijk. Wel is nu afgesproken dat die inhuur tot uiterlijk eind oktober dit jaar zal duren, zodat de maatschappij het drukke zomerseizoen aankan.

KLM heeft toegezegd dat er geen plannen zijn om het werk in de toekomst geheel of deels door andere bedrijven te laten doen. Na september is het ook afgelopen met de door de KLM’ers verfoeide uitwisseling van bagagekarren en ander materieel met Viggo,

Hoger minimumloon

De afspraken die nu zijn gemaakt, staan los van de cao-onderhandelingen voor het grondpersoneel van KLM, die vandaag van start zijn gegaan. Daarin eisen de bonden onder meer een minimumloon van ten minste 14,50 euro per uur — tegen het huidige aanvangssalaris van 10,78 euro. Ook willen de bonden in de drukke vakantieperiodes een toeslag van 200 euro per week.

Vakbond FNV wil daarnaast dat een onafhankelijke bemiddelaar tussen Schiphol en vakorganisaties gaat onderhandelen over een nieuwe opzet voor het aanbesteden van werkzaamheden. Nu nog besteedt de luchthaven veel activiteiten, waaronder schoonmaak, beveiliging en busvervoer, uit.

Naast de afhandeling doen zich daardoor ook grote problemen voor bij de veiligheidscontroles van passagiers en handbagage, waar personeelstekorten voor lange wachtrijen zorgen. Vakbonden willen onder meer betere afspraken over beloning en roosters voor beveiligers, zodat die de mogelijkheid krijgen ook in vakantieperiodes minimaal tien aaneengesloten dagen verlof op te kunnen nemen.

Boete voor KLM van 40.000 euro

KLM heeft een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gekregen van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets. ILT legt ook een last onder dwangsom op aan KLM die in totaal kan oplopen tot 500.000 euro. Ook Cathay Pacific en Singapore Airlines hebben boetes gekregen

Volgens ILT betaalden de luchtvaartmaatschappijen in 2020 geannuleerde tickets niet terug aan gedupeerde passagiers die via D-reizen hadden geboekt. Die touroperator ging in coronatijd failliet. Volgens de maatschappijen waren de tickets al aan D-reizen terugbetaald en vervolgens in het faillissement verdwenen.

Volgens de Europese verordening passagiersrechten hebben passagiers recht op terugbetaling of omboeking als luchtvaartmaatschappijen een vlucht annuleren. Ook wanneer dat ticket is gekocht via een reisagent of tussenpersoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden