Plus

Nederlandse streamingsdiensten zien meer gebruikers door coronavirus

Nood breekt wet: nu de bioscoopzalen plotseling gesloten zijn, richt de industrie zijn pijlen vol op online. Niet alleen Netflix en Amazon profiteren, ook Nederlandse streamers zien het gebruik omhoog schieten.

Niet alleen Netflix en Amazon profiteren, ook Nederlandse streamers zien het gebruik omhoog schieten.Beeld ANP

“Mensen kijken veel meer dan in de weken hiervoor,” bevestigt Rick Hartman, directeur van het platform Cinemember. “Het kijkbedrag is aan het verdrie- of viervoudigen. En dat geldt ook voor het aantal nieuwe gebruikers.”

Vooral kinderfilms doen het goed, zegt Hartman. “We hebben een flink aanbod kwalitatief hoogstaande kinderfilms. Die werden het afgelopen jaar niet heel goed bekeken; we dachten bijna dat onze abonnees over het algemeen geen kinderen hadden. Maar de afgelopen dagen zien we ineens een hoos aan views voor die films.”

Ook bij Picl, een streamingsdienst die is opgezet in samenwerking met diverse Nederlandse filmhuizen, is het gebruik flink gestegen. “Wat we voorheen gemiddeld per week aan views hadden, hebben we nu per dag,” zegt Noortje van de Sande van Herrie Film & TV, samen met collega Anke van Diejen initiatiefnemer van het platform.

Filmtheaters sluiten zich aan

Niet alleen aan de kant van de gebruikers zit groei. In de afgelopen dagen sloten ook zeven nieuwe filmtheaters zich bij Picl aan, in de hoop ondanks de sluiting van hun zalen toch nog enige inkomsten te genereren. “De aangesloten filmtheaters krijgen bij ons een percentage per view,” legt Van de Sande uit. “In tegenstelling tot andere VoD-kanalen, zijn wij dus geen concurrent maar echt de online zaal van dat filmtheater. Dat communiceerden ze altijd al zo, maar dat is nog intensiever nu ze dicht moeten, want het is voor hen nu een kans.”

Ook Cineville, de abonnementsdienst voor de bioscoop, heeft oog voor de inkomstenloze filmtheaters. Hun abonnementen gaan op pauze tot in ieder geval 6 april, maakte het bedrijf maandag bekend, en de al betaalde abonnementsgelden van maart zullen worden gebruikt om de theaters te steunen. Als tegenprestatie hoopt het onder de noemer Vitamine Cineville online enkele films gratis aan te kunnen bieden voor haar abonnees, maar details daarvoor zijn er nog niet.

Groeiende vraag betekent groeiend aanbod

Sowieso is de vraag of het aanbod de groeiende vraag zal kunnen bijbenen. De Amerikaanse studio Universal maakte gisteren bekend dat zij per direct hun titels tegelijk in de bioscopen en online gaan uitbrengen. Daaronder is bijvoorbeeld The Inivisible Man, die vorige week werd uitgebracht en het ook in de Nederlandse zalen tot de sluiting erg goed deed. Hoe de invulling van die strategie er in Nederland uit zal zien, is nog niet bekend.

Ook Picl maakte al een eerste titel bekend die nu exclusief online wordt uitgebracht. Jumbo van Zoë Wittock, oorspronkelijk aangekondigd voor een bioscooprelease in augustus, wordt volgende week al op het platform aangeboden. En het platform werkt samen met het festival Movies That Matter, waarvan de aankomende editie van 20 t/m 28 editie zou plaatsvinden in Den Haag. Van de Sande: “Een deel van het filmprogramma zal nu online worden aangeboden, waar mogelijk met de verdieping die het op het festival zou krijgen, bijvoorbeeld door digitale introducties of nagesprekken met regisseurs.”

Plan voor de komende weken

Hartman bekijkt die vraag met twee verschillende petten op: hij is niet alleen directeur van Cinemember, maar staat ook aan het hoofd van de Home Entertainment-afdeling van distributeur September Film. “We gaan een aantal titels naar voren halen,” bevestigt hij. “Dat gaat om kleinere arthousetitels, waaronder Out Stealing Horses en Beanpole. Hopelijk zijn die nog voor het weekend beschikbaar op diverse kanalen – maar dat heeft ook met materialen te maken. Het creëren van dit soort bestanden is niet een klusje dat je zomaar vanuit huis doet. Dat gebeurt in labs, en daar is het ook spitsuur.”

Met grotere titels is September Film voorlopig nog terughoudend. Zo blijft kaskraker De beentjes van Sint Hildegard, op het moment dat de bioscopen dicht gingen de best bezochte film van het land, voorlopig nog op de plank. “We hopen dat de bioscopen na 6 april weer open gaan, en als dat zo is, kunnen we De beentjes nog twee en een halve maand draaien,” stelt Hartman. “Het is nu dus te voorbarig om de potentiële omzet van bioscopen en filmhuizen al digitaal weg te kapen. Maar als de sluiting langer gaat duren, is de vraag of dat houdbaar is. We plannen met het uur, op het moment.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden