Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

De consumptie van plantaardige vervangers groeit in heel Europa. Gemeten per hoofd van de bevolking staat Nederland aan kop. Ook geven Nederlanders van alle Europeanen het meeste geld uit aan plantaardige vervangers, zo’n 17 euro per persoon per jaar.

Vleesvervangers in de schappen van de supermarkt. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Vleesvervangers in de schappen van de supermarkt.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Dat blijkt uit data van marktonderzoeksbureau Nielsen, dat de afgelopen drie jaar de totale supermarktverkopen in elf Europese landen volgde. De resultaten werden gepubliceerd door ProVeg, een organisatie die zich inzet om de consumptie van dierlijke producten te verminderen.

Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Frankrijk hebben, in deze volgorde, een grotere afzetmarkt voor plantaardige vervangers dan Nederland. Maar per hoofd van de bevolking komt Nederland op de eerste plaats, meldt woordvoerder van ProVeg Nederland Pablo Moleman.

Acht tot tien vegaburgers per jaar

“Nederlanders geven van alle onderzochte landen het meeste geld uit aan plantaardige vervangers, zo’n 17 euro per persoon per jaar, en ze eten ook de meeste vleesvervangers: 870 gram per persoon.” Dat komt neer op zo’n acht tot tien vegaburgers per persoon per jaar.

Vergeleken met de vleesconsumptie is dat nog een peulenschil. Het totale verbruik van vlees en vleeswaren in Nederland, waarbij ook de consumptie in bijvoorbeeld restaurants wordt meegerekend, bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo, meldde Wakker Dier in oktober 2020.

De verkoop van plantaardige alternatieven, waar naast vleesvervangers ook plantaardige zuivel onder valt, is in Nederland de afgelopen twee jaar met 50 procent gestegen. In discountsupermarkten, zoals Aldi en Lidl, was een nog sterkere groei te zien van 83 procent.

Vleesvervangers

Op basis van de elf onderzochte landen, blijkt de totale waarde van de Europese vegamarkt 3,6 miljard euro.

In de meeste Europese landen staat plantaardige zuivel bovenaan de lijst van meest verkochte plantaardige producten. In Nederland staan vleesvervangers (174 miljoen euro) bovenaan, gevolgd door melkvervangers (62 miljoen) en yoghurtvervangers (43 miljoen). Plantaardige kaas groeide in de laatste twee jaar 400 procent. De jaarlijkse verkoopwaarde daarvan is 4,8 miljoen euro.

Dat de verkoop van plantaardige vlees- en zuivelproducten ook in onze buurlanden groeit, biedt volgens Moleman kansen voor Nederland. “Door onze kennis en infrastructuur is Nederland uitstekend gepositioneerd om de Europese markt voor vleesvervangers te bedienen.”

Elf landen

De elf onderzochte landen zijn Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden