Nederland wil naast vliegtaks, accijns op kerosine invoeren

Nederland wil, naast de vliegtaks die over twee jaar wordt ingevoerd, ook accijns op kerosine invoeren. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën zegt een maas in de internationale luchtvaartregels te hebben gevonden waardoor dat mogelijk is.

Een vliegtuig vliegt over een huis in de omgeving van Schiphol. Beeld ANP

“Iedereen denkt dat het internationaal niet is toegestaan om accijns te heffen,” aldus Snel. “We hebben dat bekeken en denken dat het wel mogelijk is. Het is niet toegestaan de brandstof die al aan boord is als een vliegtuig arriveert te belasten, maar er wordt niks gezegd over de brandstof die voor vertrek wordt getankt.”

“Dat is goed nieuws voor ons allemaal. Het zou een sterke prikkel voor luchtvaartmaatschappijen zijn om schonere brandstof te ontwikkelen. En het is simpelweg eerlijker. Je betaalt meer belasting en accijns om van Amsterdam naar Den Haag te rijden dan op een vlucht naar Sydney. Ik ben ervan overtuigd dat vliegtaks, emissiehandel en kerosinebelasting nodig zijn. Als we willen blijven reizen, moeten we onze verantwoordelijkheden nemen en de consequenties accepteren.”

Snel sprak donderdag op een door het kabinet georganiseerd Europees symposium over luchtvaartheffingen in Den Haag.

Stapeling

Een kerosineheffing zou bovenop de uitgaven komen aan Europese emissiehandel, die de luchtvaart kent sinds 2012, de mondiale emissiehandel die in 2021 van start gaat en de vliegtaks van 7 euro die Snel in 2021 wil invoeren. Uit onderzoek is al gebleken dat die taks geen merkbare milieueffecten heeft, maar zonder ontstaat er een begrotingsgat van 200 miljoen euro.

Accijns op kerosine zou een vliegticket met een Boeing 787 Dreamliner maximaal 175 euro duurder maken. Daar zouden dan nog de andere milieuheffingen en de vliegtaksplannen van Snel bovenop komen.

Volgens onderzoek van de Europese Commissie op basis van cijfers uit 2016 zou daardoor het aantal vliegreizigers met 19 procent dalen en de uitstoot van CO₂ met 2,1 miljoen ton afnemen. Ook vervallen 600.000 banen in de luchtvaart en aanverwante sectoren.

Biokerosine

Luchtvaartmaatschappijen – die net als de milieubeweging niet welkom waren op de top – zijn fel tegen het stapelen van heffingen. De hoge kosten zouden juist investeringen in schonere vliegtuigen en brandstoffen in de weg staan. Zo maakte KLM onlangs bekend miljoenen te investeren in een biokerosineraffinaderij in Delfzijl en kondigde Schiphol aan daarmee proeven te starten op Rotterdam Airport.

Natuur & Milieu pleitte voorafgaand aan de vliegtakstop juist voor eenzijdige invoering van kerosineheffing en de vorming van een ‘Europese kopgroep’, waarin Nederland het voortouw neemt in het zwaarder aanslaan van de luchtvaartsector.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden