Naar een hygiënisch restaurant ? Inspectielijst van NVWA sneller online

Vanaf dinsdag kun je nog gemakkelijker zien of het restaurant of eetcafé waar je wilt aanschuiven schoon en hygiënisch is. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zet de informatie over hoe schoon en netjes een horecazaak is sneller online.

Ondernemers en consumenten kunnen voortaan online checken hoe schoon een restaurant is.Beeld Shutterstock

Al langere tijd zijn de prestaties van restaurants online in te zien. Op de site van het NVWA kun je bijvoorbeeld zien voor welke horecagelegenheden in Amsterdam verbeterpunten zijn vastgesteld.

De Tweede Kamer drong echter aan op ruimere en actieve openbaarmaking van inspectieresultaten, zodat de klant sneller weet waar hij aan toe is. Koninklijke Horeca Nederland zet echter kanttekeningen bij de nieuwe manier van publiceren.

Ondernemers die ondermaats presteren op het gebied van voedselveiligheid worden vanaf 1 september sneller met naam en toenaam genoemd. Publicatie van de inspectieresultaten gebeurt al binnen twee weken.

De resultaten van de digitale herinspectie die het NVWA uitvoert, hebben geen invloed meer op het oordeel van de eerste inspectie. Zo’n herinspectie, waarbij ondernemers via email kunnen laten weten hoe ze verbeteringen hebben doorgevoerd en waarbij de inspecteur niet meer langskomt, krijgt een eigen oordeel.

Bedenkingen KHN

Hoewel bezwaar en beroepen tegen de inspectieresultaten mogelijk blijft, vervalt de optie voor een ondernemer om zijn zienswijze kenbaar te maken. Brancheorganistatie Koninklijke Horeca Nederland is van mening dat voedselveiligheid vooropstaat en dat bij excessen moet worden ingegrepen, maar heeft zijn bedenkingen.

“Horecaondernemers nemen dag in, dag uit, hun verantwoordelijkheid op het gebied van voedselveiligheid en een enkel incident zegt niets over de structurele aanpak. Het kan dan ook niet zo zijn dat er meteen een publicatie volgt, zodra er één keer iets misgaat,” zegt KHN-directeur Dirk Beljaarts.

Reputatieschade

Online publicatie kan voor een ondernemer reputatieschade veroorzaken, klinkt het. KHN vraagt zich af of dit in verhouding staat met het belang van transparantie. “Een herkeuring na bijvoorbeeld twee weken zou horecaondernemers de ruimte moeten geven om de benodigde aanpassingen te doen en van de lijst af gehaald te kunnen worden.”

KHN stelt dat 99,9 procent van de horecaondernemers zich aan de hygiënecode houden en dat echte excessen ‘gelukkig’ weinig voorkomen in Nederland. De NVWA zou door onderbezetting, aldus KHN, lang niet alle bedrijven controleren. Daardoor bestaat het gevaar van willekeur en het ontbreken van een 'eerlijk speelveld’.

Volgens KHN krijgt de consument het beste beeld als alle horecazaken op ‘eenzelfde wijze en regelmatig’ worden gecontroleerd. Als aan die voorwaarde wordt voldaan, kan de organisatie achter de online publicatie staan, zegt Beljaarts. “Een veilige omgeving bieden voor de gasten is een van de belangrijkste pijlers van onze gastvrijheid.”

Stimulans

De NVWA gebruikt actieve openbaarmaking als handhavingsinstrument. Transparantie leidt tot het beter naleven van wetten en regels door bedrijven, is de verwachting. Ondernemers en consumenten hebben voordeel van actieve openbaarmaking, want zij kunnen met de inspectieresultaten betere keuzes maken. 

“Het openbaar maken van inspectieresultaten geeft inzicht in het werk van de NVWA en stimuleert ondernemers om de wettelijke regels na te leven,” aldus de autoriteit. Gasten kunnen de naam van een restaurant invoeren en zien dan actuele keuringsrapporten.

“Op dit moment is informatie beschikbaar over de voedselveiligheid van lunchrooms in Nederland en horecagelegenheden in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De informatie over horecagelegenheden in andere gemeenten wordt stapsgewijs toegevoegd.”

Controlesysteem

Vorig jaar voerde de NVWA ruim 17.500 inspecties uit en bedrijven waar wat mis was, kregen vaker bezoekjes. Hoewel ondernemers zelf verantwoordelijk blijven voor voedselveiligheid, kan hulp worden ingeroepen van een extern controlebureau. Zo'n bureau helpt bij de opzet van een controlesysteem en het voldoen aan de voorwaarden. 

Als de veiligheid aantoonbaar is gewaarborgd en een bedrijf door het controlebureau wordt aangemeld bij de NVWA, past die laatste het toezicht aan. In de praktijk betekent dit dat de NVWA alleen nog langskomt bij meldingen. Horeca die is aangemeld door een controlebureau krijgt automatisch het oordeel ‘voldoet’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden