PlusInterviews

Mirage met BCC de allergrootste: ‘We hebben straks meer dan duizend winkels’

Na bijna een kwart eeuw wordt Nederlands grootste elektronicaketen BCC weer Nederlands. Het Amsterdamse Mirage (Blokker, Intertoys, Big Bazar) lijft de keten definitief in. De twee gaan onder BCC-vlag keukenwinkels openen.

Herman Bramer (BCC) en Michiel Witteveen (Mirage). Beeld Marc Driessen
Herman Bramer (BCC) en Michiel Witteveen (Mirage).Beeld Marc Driessen

“Bakker Cash en Carry,” zegt Michiel Witteveen spontaan. “Radio West,” voegt Herman Bramer toe, om maar aan te geven waar de Amsterdamse wortels van elektronicaketen BCC lagen. De twee topmannen van hoofdstedelijke winkelgrootmachten – Witteveen van Mirage Group (Blokker, Intertoys, Big Bazar), Bramer van BCC – hebben elkaar gevonden, letterlijk.

De overname van BCC door ­Mirage is definitief rond. Mirage neemt BCC, ­inclusief de 62 Nederlandse vestigingen en het hoofdkantoor en magazijn op Schiphol Rijk over van het Franse Fnac Darty, dat in heel ­Europa elektronicaketens uitbaat, maar zich vanwege de coronacrisis tot Franse staatssteun heeft moeten wenden.

Voor BCC is het een reddingsboei. “Ik heb weinig aan schaalvoordelen met mijn oude Fnaczusjes in Spanje,” zegt Bramer. “Er is geen overlap met logistiek of medewerkers. Hoogstens met inkoop. Met Mirage zijn er veel meer raakvlakken.”

“Ik krijg altijd een beetje rode vlekken van het woord synergie,” voegt Witteveen toe. “Maar er is veel dat wij van BCC kunnen leren. En veel van wat we bij Blokker doen, kan hen helpen. Wij hebben enorme stappen gemaakt in distributie en logistiek. Zij zijn online en qua service veel sterker.”

Bramer: “Dat zagen we aan het begin van de coronacrisis. Online is veel groter geworden. Nog maar iets minder dan de helft van de omzet komt van de webwinkel. Bij Blokker is dat 10 procent. Dat is niet helemaal vergelijkbaar, want een schuursponsje koop je minder snel op internet dan een tv.”

Mirage heeft een ‘vriendenprijs’ betaald die voorlopig onder de pet blijft. Witteveen: “Zij vinden dat het een symbolisch bedrag is. Dat begrijp ik niet helemaal.” De Fransen hebben ook 42 miljoen euro afgeschreven op BCC. Het moederbedrijf stortte twee jaar geleden bovendien 80 miljoen euro in de kas van de toen kwakkelende elektronicaketen.

Witteveen: “Het siert Fnac dat ze op zoek zijn gegaan naar een koper die niet de beste prijs ­betaalt, maar goed is voor BCC zelf. Misschien hadden ze elders meer geld kunnen halen, maar was er geen klik.”

Tv’s verkopen

De twee zien overal onderlinge raakvlakken tussen de ketens van Mirage en nieuwkomer BCC. “Zeker huishoudelijk zijn we samen heel groot, zowel voor consumenten als producenten,” zegt Bramer. “Maar we houden een relatie met Fnac Darty. We blijven sommige producten via hun inkopen. Die deur gaat niet volledig dicht.”

We hoeven er volgens Witteveen niet op te ­rekenen dat Blokker plots tv’s gaat verkopen. “Dat is een vak. Dat verstaan wij niet. Een toestel in de winkel neerzetten wil nog niet zeggen dat we hem kunnen verkopen. Daar moet een verhaal bij. Dat kan BCC vertellen. We gaan niet mengen.”

Met BCC is Mirage nu de grootste winkelier van ons land. “We hebben straks meer dan duizend winkels bij elkaar, 1,2 miljard omzet en tienduizend man in dienst.” Dat aantal zal nog groeien. Blokker opende dit jaar 15 nieuwe vestigingen, volgend jaar worden dat er volgens Witteveen zeker 25. Ook voor Big Bazar zoekt Mirage nog 25 plekken en Intertoys krijgt er 15 zaken bij. BCC wil nog wat uitbreiden op plekken waar het niet zit, vooral in Noordoost-Nederland.

‘Keukens zijn hot’

“Daarnaast beginnen we met keukenwinkels, die zitten op het snijvlak van wat Blokker en BCC doen: leven, wonen, eten. Keukens zijn hot. We zijn al een van de grootste spelers op het gebied van inbouwapparatuur in Nederland. Dan is de stap naar het kastje, het aanrecht en de installatie een kleine. En je kunt een mooi combinatie maken met het aanbod van Blokker.”

“We gaan richting 30 winkels. Er gaat er ongetwijfeld ook een in Amsterdam komen. We doen dat in bestaande zaken waar we de ruimte er voor hebben. Maar er komen op een aantal plekken ook nieuwe keukenwinkels. Denk aan meubelboulevards.”

Beide bedrijven blijven vooralsnog naast ­elkaar werken, maar onderzoeken volgens Witteveen wel waar kan worden samengewerkt. “Deze overname heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid, maar er zou best wat kunnen schuiven. Daar gaan we naar kijken.” Bramer: “Het aantal medewerkers zal eerder toenemen, door de mogelijkheden die we elkaar bieden.”

Mirage is voorlopig even klaar met groeien, maar sluit nieuwe overnames of partnerschappen niet uit. “Je weet nooit wat er op het pad komt,” zegt Witteveen. “De deur staat open.” Eerder liet hij doorschemeren ook richting meubelverkoop te kijken. “Maar vooralsnog eerst de decembermaand doorkomen en BCC integreren.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden