Ministerie komt met meldpunt tegen online kinderarbeid

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bereidt een landelijk meldpunt voor ter voorkoming van online kinderarbeid. Het idee is dat mensen een melding kunnen doen als ze vermoeden dat kinderen te veel ingezet worden om geld te verdienen als vlogger of influencer.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Het meldpunt moet samen met een inspectieonderzoek en ‘ook in gesprek met ouders, kinderen, pedagogen en bedrijven’ leiden tot duidelijkere normen en regels op dit vlak, zegt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Kinderarbeid en uitbuiting ligt namelijk op de loer bij kinderen die in familievlogs op Youtube of berichten op Instagram door hun influencer-ouders onderdeel worden gemaakt van reclame-uitingen voor producten of diensten.

Demissionair staatssecretaris Dennis Wiersma van SZW kondigde het plan zaterdagavond aan in het televisieprogramma Kassa. Dat deed onderzoek naar kinderen die bijvoorbeeld te zien zijn in YouTube-filmpjes of Instagram-posts over hun gezinsleven. Zeker als de ouders geld verdienen als ze reclame maken voor bedrijven, kan het gezien worden als kinderarbeid, aldus het programma. Als gezinnen daarvan leven is het ‘gewoon werk’, voegde Wiersma daaraan toe.

Grijs gebied

Kinderen onder de 13 jaar mogen in Nederland alleen meewerken aan een ‘uitvoering in de commerciële sfeer’ als daar een ontheffing door de Inspectie SZW voor is afgegeven: dit om kinderarbeid te voorkomen. Dit geldt ook voor ‘uitvoering op internet’. Maar het internet blijkt een grijs gebied als het gaat om toezicht en handhaving.

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid publiceerde in december vorig jaar al de bevindingen van een verkennend onderzoek. ‘Waar ligt de grens tussen af en toe voor de lol vloggen, creatief een leuk zakcentje bijverdienen of echt onder druk commercieel bezig zijn?’, schreef toenmalig staatssecretaris Bas van ‘t Wout daarover. Een groter onderzoek van de inspectie om hierover tot betere regels te komen, loopt nog.

De bevindingen van het inspectieonderzoek verschijnen begin volgend jaar, verwacht het ministerie. Naast de grenzen voor kinderen die optreden op sociale media wordt ook gekeken naar de rol van ouders en de rol van bedrijven die betalen voor reclame waar kinderen in optreden. Die blijven volgens de inspectie volgens de huidige regels nog buiten schot omdat formeel niet de kinderen worden ingehuurd, maar hun ouders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden