Minister: rekeningrijden is een ‘gruwel’

Een brede coalitie van transportorganisaties wil rekeningrijden, maar minister Van Nieuwenhuizen wil er niets van weten. ‘De spitsheffing is een gruwel. Daar ga ik niet aan beginnen.’

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat Beeld ANP

Op de dag dat de ‘Mobiliteitsalliantie’ plannen presenteert om te voorkomen dat het verkeer in Nederland dichtslibt, duwt het kabinet één idee al richting prullenmand. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer, VVD) noemt rekeningrijden een ‘gruwel’, terwijl 25 verkeersorganisaties daarover nu juist een discussie wilden openen.

Die alliantie komt woensdag met een keur aan ideeën voor het wegennet, het openbaar vervoer en fietspaden. Om Nederland ‘bereikbaar te houden’ in de toekomst zou zo’n 3 miljard per jaar moeten worden geïnvesteerd. Rekeningrijden is daarbij volgens onder meer de ANWB, de NS en Transport en Logistiek Nederland ook een goede optie, maar Van Nieuwenhuizen wil er niet van weten.

Juist het kabinet-Rutte III zou de voorbereidingen moeten starten, maar dat wijst de minister van de hand. “Er staat heel duidelijk in het regeerakkoord dat er best proeven gedaan mogen worden om te kijken of je op een andere manier infrastructuur kunt betalen. Daar zijn tolwegen een voorbeeld van of het belonen van mensen die de spits mijden,” zegt ze tegen De Telegraaf. Die proefprojecten, zo legt de VVD-bewindsvrouw uit, mogen niet leiden tot een systeem van rekeningrijden. “De traditionele spitsheffing is een gruwel. Daar ga ik niet aan beginnen.”

Splijtzwam

De terughoudendheid van de minister zal weinig verbazing wekken aan het Binnenhof: rekeningrijden is al jaren een politieke splijtzwam. Al sinds de jaren 90 spelen politici met het idee, maar even zo vaak wordt het toch afgeschoten, vaak omdat de VVD er niet van weten wil. Verkeersminister Tineke Netelenbos was de laatste die een serieuze poging waagde, maar zij werd omgedoopt tot ‘Tineke Tolpoort’ en zag haar plannen in 2001 sneuvelen.

Ook in de huidige coalitie lig het gevoelig. D66 en ChristenUnie voelen er wel voor, maar CDA en dus de VVD moeten weinig hebben van een generiek systeem van heffingen.

De alliantie rekent voor dat invoering weliswaar 2 miljard euro kost, maar dat het systeem de verkeersdruk met 11 procent zou doen verminderen.

Rekeningrijden is verre van het enige voorstel van de alliantie, die stelt tientallen maatregelen voor. Zo moet de Noord/Zuidlijn doorlopen naar Schiphol, krijgt het spoor tussen Groningen en Leeuwarden bovenleiding en wordt het tijd dat de Rotterdamse metro wordt geautomatiseerd. De Haagse regio moet nieuwe lightrailverbindingen krijgen en Utrecht verdient een tramtunnel door de binnenstad.

Meer ruimte

Vanaf 2030 zouden voor forensen van-deur-tot-deur bestemmingen binnen 45 minuten bereikbaar moeten zijn en goederen binnen 24 uur op binnenlandse bestemmingen kunnen arriveren. “Als we wat flexibeler zijn in ons reisgedrag, hebben we met elkaar meer ruimte, wordt het makkelijker om onze winkels te bevoorraden en goederen van A naar B te verplaatsen.”

Ook onveilige wegen, kruisingen en fietspaden dienen grondig te worden aangepakt. In het Deltaplan staat dat het aantal verkeersdoden in 2030 terug moet naar minder dan 250 per jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden