Plus

Metallica doneert deel van de opbrengst concert Johan Cruijff Arena aan voedselbank

‘Metallica’ is een naam die je niet elke dag op je bankafschrift ziet staan, maar bij stichting Kinderen van de Voedselbank gaat het toch echt gebeuren. De metalband treedt 11 juni op in de Johan Cruijff ArenA en doneert een deel van de kaartopbrengst aan de Dodewaardse organisatie.

Metallica. Beeld AFP

Voorzitter van het stichtingsbestuur Maurice van der Ven keek vreemd op toen hij ineens een mailtje kreeg met de mededeling dat de wereldwijd bekende band voor zijn stichting had gekozen.

 “Ze hebben zelf een foundation, All Within My Hands,” weet Van der Ven. Daarmee ondersteunt de band ‘cruciale lokale initiatieven’ overal ter wereld. 

Per land waarin Metallica optreedt, wordt een goed doel uitgekozen waar een deel van de kaartopbrengst naartoe gaat. “Het Nederlandse management heeft een aantal doelen ingediend bij de organisatie in Amerika en die heeft ons uitgekozen,” klinkt het trots.

Kledingpakketten voor kinderen

De stichting voorziet in kledingpakketten voor arme kinderen door heel het land. Ze krijgen jaarlijks een pakket zomerkleding en een pakket met winterkledij.

Basisschoolleerlingen krijgen ook een verjaardagsbox met een cadeau voor de jarige en met materiaal om te kunnen trakteren op school. “Wij zijn de enige die kledingpakketten maken met nieuwe artikelen,” weet Van der Ven. “Geen gebruikte.’’

Met drie man toogt het stichtingsbestuur in juni naar het concert in Amsterdam. “Ik kan de muziek van Metallica wel waarderen,” aldus Van der Ven; die na de show ook nog backstage mag voor een
meet and greet met de bandleden.

Dan krijgt de delegatie ook de cheque overhandigd. “Heel leuk om dit mee te maken,” vat de voorzitter de situatie samen. “Maar we hebben nog geen idee om welk bedrag het gaat.’’

Bekende ambassadeurs te over

Het is niet de eerste keer dat een bekendheid zich inzet voor de Dodewaardse stichting. In mei vorig jaar liet Mehmet - deelnemer aan het SBS6-programma Utopia - weten dat als hij het programma zou winnen, hij het prijzengeld zou delen met de stichting.

“Maar helaas won hij niet,” aldus Van der Ven. 

En recent zetten ook zanger Dries Roelvink en zijn gezin zich in voor Kinderen van de Voedselbank in het programma De Roelvinkjes: Effe geen cent te makken. “En Dries is ook direct ambassadeur van de stichting geworden.’’ Daarmee sluit hij aan in het rijtje met andere bekende ambassadeurs als acteur Tony Neef en fitnessgoeroe Fajah Lourens.

Hoe ze het voor elkaar krijgen, al die aandacht? “Goede PR,” lacht Van der Ven. “Kijk naar onze Facebookpagina waar we zo'n 40.000 volgers hebben. En ik denk dat mensen veel affectie hebben met wat wij doen: we zijn er voor de allerarmste kinderen.’’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden