Meerderheid Amsterdamse fietsers wil een tunnel onder het IJ

Amsterdammers weten het wel: een op de twee wil een tunnel, blijkt uit nieuw onderzoek. De gemeente houdt vooralsnog vast aan een brug, maar vraagt wel opnieuw advies.

Een pont vaart over het IJ. Ongeveer vier van de tien Amsterdammers vinden een oeververbinding belangrijk, drie van de tien vinden het onbelangrijk en de rest is neutraal. Beeld Koen van Weel/ANP

Ongeveer de helft van de Amsterdammers heeft een voorkeur voor een tunnel onder het IJ. Nog niet een kwart wil dat de gemeente een brug aanlegt. De rest heeft geen voorkeur of weet het niet. Dat blijkt uit onderzoek door de gemeentelijke dienst Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) op verzoek van Het Parool.

De gemeente, die al jaren bezig is met het project 'Sprong over het IJ', zet tot nu toe in op een brug ter hoogte van het Java-eiland. De tunnelvariant heeft volgens een woordvoerder van wethouder Marieke van Doorninck (GroenLinks) wel op tafel gelegen, maar is 'gedurende het proces afgevallen'. Volgens voorstanders van een tunnel is er niet serieus gekeken naar deze variant.

Intensief vaarverkeer
De woordvoerder noemt de resultaten van het onderzoek 'interessant', maar kan niet zeggen in hoeverre ze een rol zullen spelen bij de besluitvorming. Op het moment wordt er een voorzitter geworven voor een onafhankelijke commissie die een advies gaat leveren over het IJ en de oeververbindingen. "We voegen het onderzoek graag toe aan het dossier dat wij aan de adviescommissie aanbieden."

Eind vorig jaar keurde de nautische sector de ingediende ontwerpen voor een brug over het IJ af. In alle voorstellen zou een brug het intensieve vaarverkeer gevaarlijker maken.

In het recente onderzoek van OIS wordt een vrije doorvaart voor het scheepvaartverkeer ook genoemd als reden voor de voorkeur voor een tunnel. Verder zeggen de ondervraagden dat een tunnel comfortabeler is voor fietsen, wordt een tunnel 'mooier' gevonden en vrezen zij voor 'horizonvervuiling' die het gevolg zou zijn van een brug. Daarnaast wordt een tunnel in het onderzoek als veiliger bestempeld.

Hoogteverschil
De mensen die hun voorkeur uitspreken voor een brug noemen ook veiligheid, maar dan juist als reden om voor een brug te zijn. Zij zeggen dat een brug juist mooier is en dat de aanleg ervan minder kostbaar is.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de vraag brug of tunnel bij de meeste Amsterdammers niet 'top of mind' zit, zegt onderzoeker Jeroen Slot. "Voor velen is het persoonlijk belang ook niet erg groot. Ongeveer vier van de tien Amsterdammers vinden een dergelijke verbinding belangrijk, drie van de tien vinden het onbelangrijk en de rest is neutraal. Ook blijkt dat de meeste Amsterdammers een realisatieduur noemen van vijf tot tien jaar, maar de meningen daarover zijn nogal verdeeld."

Een woordvoerder van de gemeente verwijst in een reactie naar de gemeenteraad, die om meerdere redenen heeft gekozen voor een brug in plaats van een tunnel. Zo zou het te overbruggen hoogteverschil bij een brug lager zijn dan bij een tunnel, waardoor een brug gerieflijker is in het gebruik.

Dat hoogteverschil kan bij een tunnel alleen worden genomen met roltrappen en liften, waardoor een fietser twee keer moet op- en afstappen om naar beneden en weer naar boven te kunnen.

Dat zou in de spits tot opstoppingen leiden. Ook kan een tunnel 's avonds en 's nachts als onprettig worden ervaren. Van een brug stelt de gemeenteraad dat het 'een zichtbare verbinding tussen de beide delen van de stad aan weerszijden van het IJ' is.

Lees ook:
Andere steden zijn juist blij met een fietstunnel, waar ze het onderwatergevoel koesteren. Hoe doen ze dat in Rotterdam en Antwerpen?

De plannen voor een brug over het IJ stonden eerder ter discussie, na kritiek van onder meer het rijk op de plannen voor de Javabrug. Deskundigen buigen zich er nu over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden