Massale sluiting kledingwinkels Steps en Promiss

Het grootste deel van de kledingwinkels van Steps en alle winkels van Promiss in Nederland gaan dit voorjaar dicht. Het Belgische moederbedrijf FNG gaat de kleding van beide merken alleen nog via webwinkels verkopen.

Een Steps in het centrum van Arnhem.Beeld ANP

Het gaat om 38 van de 50 winkels van Steps. Promiss heeft 14 winkels. In totaal werken er bij de twee winkelketens 108 vaste werknemers en 126 mensen met een tijdelijk contract. Voor ongeveer 50 van hen is er plek bij andere ketens van FNG in Nederland. De rest van de banen verdwijnt.

Wat er precies met de winkels in de regio Amsterdam gebeurt is nog onduidelijk. Steps heeft vestigingen in Amstelveen, Hoofddorp en Zaandam. Promiss heeft één vestiging in Hoofddorp, die dit voorjaar zal sluiten.

De helft van alle verkopen van Steps en Promiss gebeurt nu al via online verkoopkanalen. Volgens Richard Turk van FNG Nederland is deze digitale stap dan ook nodig. “Wij zien wekelijks een verdere versnelling in het online-shopgedrag van onze klanten. Zij weten de eigen webshops, en de Promiss en Steps collectie bij andere onlinespelers, goed te vinden. Door vanaf nu volledig te focussen op dit digitale succes kunnen we onze klanten nog beter en sneller bedienen met actuele en kwalitatieve mode voor werk en vrije tijd.”

Slimme zet

Steps bestaat al ruim veertig jaar. Het merk is actief in zowel de Nederlandse als Belgische markt via de eigen webshop en online marktplaatsen als Zalando en Wehkamp. Promiss is actief in zowel Nederland, Duitsland en België. 

Retailexpert Paul Moers voorspelt dat de sluiting van de winkels slecht zal uitpakken voor Promiss. “Het merk stelt nu al weinig voor en daar blijft daar minder van over. Als het straks uit de winkelstraten verdwijnt, dan zullen nog minder mensen er iets van willen kopen,” reageert hij. Over Steps is hij iets positiever: “De ervaring leert ons dat bedrijven die inzetten op de combinatie van offline en online de grootste overlevingskans hebben.”

Retaildeskundige Cor Molenaar spreekt van een ‘slimme zet’ van FNG. “Veel retailbedrijven houden vast aan het oude, maar de realiteit is dat behoeftes van klanten zijn veranderd. Wil je als onderneming overleven, dan zul je echt moeten inzetten op digitalisering en veel meer de samenwerking moeten zoeken met andere partijen en andere online platformen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden