Plus Achtergrond

Lightyear One is de eerste gezinsauto die puur op zonnekracht rijdt

Dat lukt nooit, waarschuwde een mentor nog. Maar de (oud-)studenten zetten door. Nu is er de Lightyear One, de eerste familieauto op zonne-energie. Het prijskaartje? 119.000 euro exclusief btw.

De stekker van de Lightyear One hoef je niet te gebruiken. Zonne- cellen leveren energie voor de vier wielmotoren. Beeld Hollandse Hoogte / Bart van Overbeeke Fotografie

Een zonneauto presenteren bij zonsopkomst aan zee. Enig gevoel voor theater kan de jonge ondernemers van start-up Lightyear niet worden ontzegd. Op een gigantisch draaiend podium in de TheaterHangaar in Katwijk worden langzaam de groene ambities achter de auto van de toekomst onthuld. Steeds een nieuw tipje van de sluier. En zo zien honderden investeerders, klanten en journalisten uit binnen- en buitenland bij het ochtendgloren hoe de eerste generatie van de Lightyear One eruit komt te zien, een wereldprimeur. De auto die de Tesla moet verslaan.

Ronkende presentatie

De beloftes zijn niet mals: een volledig elektrische vijfdeurs gezinsauto die tot 20.000 kilometer per jaar kan rijden op niets anders dan zonne-energie. Een mooie auto ook, waar de stekker straks in principe niet meer nodig is en die de elektrische Tesla op vele punten moet overschaduwen. De presentatie is ronkend. Maar bij het slotstuk lijkt het allemaal te werken, als de draaiende delen van het podium openen en de Lightyear One, met de opkomende zon in de rug, het theater binnenrijdt.

In 2020 moet de auto op de Nederlandse wegen rijden. Daarmee wordt de droom van een groepje (ex-)studenten werkelijkheid. Nog maar vier jaar geleden namen vijf studenten van de TU Eindhoven deel aan de World Solar Challenge in Australië. Het team won dat wereldkampioenschap voor voertuigen op zonne-energie met de allereerste gezinsauto die alleen nog de zon als brandstof had. In 2016 richtten ze Lightyear op, een bedrijfje dat schone mobiliteit voor iedereen bereikbaar wil maken.

5 vierkante meter

Investeerders geloofden erin. Inmiddels heeft het bedrijf 130 mensen in dienst. Op de Automotive Campus in Helmond, waar Lightyear zit, is al een productiehal gebouwd.

Lightyear wil de twee grootste nadelen van elektrische auto’s oplossen: de actieradius en het laadproces. Deze zonneauto kan lange tijd rijden zonder gebruik te maken van een laadpaal. De batterij gaat zo’n 600 tot 800 kilometer mee, afhankelijk van het gebruik. De Lightyear One kost 119.000 euro exclusief btw. 30.900 euro meer mét. De wagen wordt aangedreven door vier onafhankelijke wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen. Dak en motorkap zijn voorzien van 5 vierkante meter zonnecellen met veiligheidsglas dat zo sterk is dat een volwassen persoon eroverheen kan lopen zonder schade aan te richten.

Aerodynamica

Medeoprichter Tessie Hartjes straalt van oor tot oor als ze even later naast de auto staat. “Hier is door het team zo ontzettend hard aan gewerkt. Vaak tot diep in de nacht. Het is een onbeschrijfelijk moment om dit nu aan de wereld te laten zien. Over twee weken gaat de auto naar de windtunnel in Italië, zodat we echt de aerodynamica kunnen testen. We hebben dat al honderden keren gesimuleerd en door­gerekend, maar nu hebben we een echte auto en kunnen we echt gaan testen.” Pas dan zal ook duidelijk worden of dit prototype alle beloftes kan waarmaken.

Niet lukken

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven, kan ook bijna niet geloven wat zijn ex-studenten in twee jaar tijd hebben gerealiseerd. “Er zijn veel momenten geweest waarop ik tegen ze zei: dat gaat niet lukken. Maar telkens bewijzen ze mijn ongelijk.”

Een van de geheimen van de mensen achter Lightyear is volgens Van de Weijer dat ze alles nét even anders doen dan andere automerken. “Alles waarvan ze denken dat anderen het beter kunnen, laten ze door anderen doen. Daardoor kunnen ze met een heel klein team toch een heel goede auto maken en zie je dat ze veel sneller zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden