Lidl schrapt campagne rond WK Qatar: geen Fluoranje-outfits en reclame

Oranjefans kunnen dit jaar niet bij Lidl terecht voor hun Fluoranje-outfits en andere WK-acties. De supermarktketen schrapt alle reclamecampagnes, spaaracties en producten rond het omstreden WK voetbal in Qatar.

Het Parool
Fluoranje-outfits van Lidl. Beeld Lidl
Fluoranje-outfits van Lidl.Beeld Lidl

De supermarktketen bevestigt dit na berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Lidl vindt het ‘ongepast een grote campagne op te tuigen vanwege een optelsom aan factoren’ en wijst daarbij op de maatschappelijke rol van het bedrijf. Het WK wordt georganiseerd in Qatar, waar de mensenrechtensituatie al langer ter discussie staat.

Zo zouden de arbeidsomstandigheden rondom het WK ellendig zijn. Bij de aanleg van stadions en andere faciliteiten voor het toernooi zijn tot nu toe meer dan 6500 arbeidsmigranten om het leven gekomen, schreef de Britse krant The Guardian vorig jaar. Arbeiders sterven er van uitputting en aan hartaanvallen. Ze werken vaak langer dan tien uur per dag in temperaturen van 45 graden.

Miljoenencampagnes

Rond grote voetbaltoernooien geven supermarkten veel geld uit aan reclamecampagnes. Zo spendeerde Lidl vorig jaar rond het Europees kampioenschap mannenvoetbal en de sportzomer nog 6 miljoen euro. Klanten konden toen sparen voor een ‘Fluoranje-outfit’ en hadden keuze uit onder meer een T-shirt, sokken, mondkapje of legging.

De hoofdsponsor van het Nederlands voetbalelftal, ING, liet vorige maand al weten niet mee te reizen met Oranje naar Qatar vanwege de mensenrechtensituatie in dat land. Ook andere sponsoren van Oranje zoals KPN, Albert Heijn, Bitvavo en de Nederlandse Loterij maken geen gebruik van de mogelijkheid om kaarten voor wedstrijden van Oranje te krijgen.

Andere supermarkten

Lidl is de eerste die een besluit neemt omtrent het WK; Albert Heijn gaf eerder aan dat het nog denkt over de invulling van de reclamecampagne. Dat doet Jumbo ook. Van alle supermarktketens heeft Jumbo vorig jaar rond het EK voetbal met 20 miljoen euro het meeste geld besteed aan reclame. Supermarktketen Plus was maandag niet bereikbaar voor een reactie.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden