Lidl prijst versproducten die bijna over datum zijn af naar 25 cent

In de strijd tegen verspilling van voedsel prijst Lidl sinds donderdag versproducten af naar 25 cent als de laatste dag van houdbaarheid is aangebroken. Branchegenoten gingen de prijsvechter al voor met apps en technische foefjes.

In Nederland wordt ongeveer een kwart van al het voedsel weggegooid. Beeld ANP

Daar is reden genoeg voor. Volgens Stichting Samen Tegen Voedselverspilling van het bedrijfsleven, het Voedingscentrum en het Ministerie van Landbouw wordt in Nederland ongeveer een kwart van al het voedsel weggegooid. De grondstoffen en energie voor het maken van deze verspilde etenswaren zijn een flinke last voor het milieu. Het kabinet wil de verspilling in 2030 met de helft hebben teruggedrongen.

De proef van Lidl met het afprijzen van versproducten naar een kwartje begint in twintig filialen. Het gaat onder andere om broden, vlees en groente- en fruitboxen van 2 kilo. “Bij vlees vertellen we er natuurlijk wel bij dat mensen het meteen moeten gebruiken of invriezen,” licht een woordvoerster van Lidl toe.

Naast de kortingsactie zet Lidl in op technologie. De supermarkt sluit zich op proef aan bij de app Too Good To Go, die maaltijdboxen samenstelt met eten dat winkels en supermarkten anders zouden weggooien. Albert Heijn en Jumbo doen daar al aan mee.

Beste korting

Albert Heijn presenteerde onlangs algoritmes als nieuw wapen in de strijd tegen het weggooien. In een inmiddels beëindigde proef in Zandvoort voorspelden rekenmodellen de beste korting om versproducten verkocht te krijgen als hun houdbaarheidsdatum nadert. De afprijzingen verschenen automatisch op elektronische prijskaartjes, naast de reguliere prijs voor een product.

“De eerste reacties waren positief. Klanten begrepen het en de achterliggende technologie werkte goed,” zegt een woordvoerster. Of het experiment navolging krijgt, beslist de grootgrutter naar verwachting later dit jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden