Leerkrachten krijgen 1 jaar gratis toegang tot wetenschappelijk onderzoek

Alle leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs en in het mbo krijgen vanaf dinsdag vrije toegang tot wetenschappelijk onderzoek. ‘Zo krijgen leraren de kans de onderwijskwaliteit te verbeteren.’

Moderne wetenschappelijke bevindingen kunnen de docent helpen bij het werk in de klas.Beeld ANP

“Toegang tot wetenschappelijk onderzoek is onmisbaar bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit”, zegt Frank Cornelissen, educatiewetenschapper aan de UvA. “Heel veel in het onderwijs gebeurt nog altijd op basis van ervaring en een onderbuikgevoel. Dat werkt soms wel en soms niet.”

Cornelissen maakt zich al jaren hard om leerkrachten te voorzien van vrije toegang tot onderzoek. Hij overhandigde in 2016 namens het onderwijsveld een petitie aan Sander Dekker, de toenmalige staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).

Betaalmuur

“Hoe weet je als leerkracht anders welke methodiek wel werkt bij een kind met bijvoorbeeld ADHD? En hoe speel je in op nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs? Als docenten dat nu willen weten en op zoek gaan naar onderzoeksliteratuur, stuiten ze op een betaalmuur.”

Volgens Cornelissen is het niet meer dan logisch dat professionals terug kunnen grijpen op vakliteratuur. Kijk naar artsen, zij houden hun kennis up-to-date doordat ze allerlei onderzoeken kunnen raadplegen.”

Vanaf dinsdag kunnen alle leraren die aangesloten zijn bij een onderwijsinstelling kosteloos gebruik maken van de database meer dan een miljoen Engelstalige artikelen over onderwijsonderzoek. De PO-Raad, VO-raad, De MBO Raad, het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Koninklijke Bibliotheek hebben de koppen bij elkaar gestoken en gezamenlijk in ieder geval een jaar vrije toegang tot wetenschappelijk onderzoek mogelijk gemaakt voor de onderwijzers.

Of docenten er ook gebruik van gaan maken? “Het is nu nog een pilot,” zegt Cornelissen. “Ik weet dat er een groep leerkrachten is die ontzettend hongerig is naar kennis en er zeker gebruik van gaat maken.”

De educatiewetenschapper is zich er ook van bewust dat niet elke leerkracht wetenschappelijk onderwijs heeft genoten en wellicht niet weet hoe een onderzoek gelezen en naar de praktijk vertaald kan worden. “Maar iedereen krijgt nu wel de kans om dat te ontdekken. De eerste stap is gezet.”

Na een jaar wordt de pilot geëvalueerd en zal de toegang tot de database al dan niet worden voortgezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden