Kwart basisschoolleerlingen haalt vereiste schrijfniveau niet

Meer dan een kwart (27 procent) van de leerlingen in het basisonderwijs behaalt na groep 8 niet het ‘fundamentele’ niveau voor schrijfvaardigheid. Binnen het speciaal basisonderwijs haalt zelfs twee derde van de kinderen dit niveau niet.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Dat meldt de Onderwijsinspectie op basis van het donderdag verschenen rapport Peil Schrijfvaardigheid. In 2009 werden door de commissie-Meijerink ambities opgesteld op basis van referentieniveaus. De verwachting was dat 85 procent het fundamentele schrijfniveau zou halen, maar dat is niet gelukt.

De huidige percentages betekenen dat elk jaar enkele tienduizenden leerlingen het (speciaal) basisonderwijs verlaten zonder een stevig fundament voor schrijven, aldus de inspectie.

Uit het rapport blijkt dat leerkrachten het lastig vinden om schrijven te onderwijzen in de klas. Als meest lastige aspect noemen zij het beoordelen en evalueren van de schrijfvaardigheid. Hierdoor wordt het niet snel opgemerkt als de resultaten tegenvallen, en wordt er dus minder snel actie ondernomen.

Meer aandacht voor schrijven

De commissie-Meijerink ontstond juist omdat al in 2009 bleek dat er meer tijd moest komen voor schrijven in het onderwijs, en nu blijkt opnieuw dat er relatief weinig tijd aan wordt besteed. In de afgelopen tien jaar lijken de prestaties van leerlingen nagenoeg onveranderd.

Volgens het rapport zou schrijven dan ook meer aandacht moeten krijgen op scholen en binnen onderwijsbeleid; momenteel ligt de nadruk veel meer op leesvaardigheid.

De inspectie benadrukt dat schrijven voorwaardelijk is om deel te namen aan de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan schriftelijk solliciteren, het schrijven van verzoeken aan overheidsinstanties, het indienen van klachten en het maken van verslagen. ‘Daarnaast krijgen ze meer grip op onderwerpen, benoemen ze zaken en zien zij verbanden.’

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden