KLM vervoert meer medische vracht dankzij nieuwe vinding

KLM Cargo voert de capaciteit verder op van cargovluchten vanuit China, waarbij vracht op de stoelen van passagiersvluchten vervoerd wordt. Met een speciale vinding kan er nu twee keer zo veel coronavracht mee.

KLM vervoert met nieuwe vinding meer medische vracht op passagiersstoelen. Beeld KLM Cargo
KLM vervoert met nieuwe vinding meer medische vracht op passagiersstoelen.Beeld KLM Cargo

Het netwerk van KLM is vanwege de coronacrisis sterk ingekrompen, maar de maatschappij houdt sinds vorig jaar zo veel mogelijk bestemmingen overeind, vooral voor het vervoer van cruciale vracht. In 2020 werden daarvoor zelfs even vier combi-jumbo’s (vracht en passagiers op het hoofddek) uit de mottenballen gehaald. Die zijn inmiddels definitief naar de sloop.

Sindsdien vervoert de maatschappij cargo uitsluitend in het ruim van haar intercontinentale vloot van Boeings 777 en 787 Dreamliners. Omdat daar niet altijd voldoende ruimte is, werd tot nu sporadisch lichte vracht – zoals mondkapjes – vastgesjord op de passagiersstoelen en in de bagagerekken.

Tot nu zijn 150 van zulke vluchten uitgevoerd waarbij 130 miljoen medische hulpmiddelen naar Nederland zijn vervoerd. De maatschappij is daarnaast een van de grootste vervoerders van coronavaccins over de wereld.

Canvas zak

Omdat vliegtuigstoelen niet voor vrachtvervoer zijn ontworpen, was de capaciteit tot nu beperkt. KLM wil geen passagiersstoelen uit de cabine halen – wat sommige concurrenten wel hebben gedaan – omdat de toestellen dan niet snel zijn te gebruiken voor reizigersvervoer.

Sinds vorig jaar is met de Nederlandse leverancier Trip & Co gewerkt aan de Cargo Seat Bag, een canvas zak waarin dozen veilig kunnen worden vastgezet op de passagiersstoelen. In vergelijking met het losse vervoer kan zo tenminste twee keer zo veel vracht in de cabine mee.

Bij een eerste vlucht deze week uit Shanghai werden zo 950 dozen vervoerd op een deel van de stoelen van een Boeing 777, naast de cargo in de bagageruimte.

China

Inmiddels vindt vier tot vijf keer per week zo’n vlucht plaats vanuit Shanghai, Peking en Xiamen naar Schiphol. KLM bekijkt nu of er meer bestemmingen – ook om de vracht vanaf Schiphol verder te vervoeren – kunnen worden toegevoegd en of er naast medisch hulpmiddelen ook andere producten vervoerd kunnen worden.

Vooralsnog wordt het vervoer volgens een woordvoerder alleen bij de huidige reisbeperkingen ingezet, om de capaciteit van het vrachtvervoer verder te vergroten, maar KLM sluit niet uit dat er ook daarna nog markt voor is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden