Plus

KLM-topman Elbers: 'Het bedrijf moet robuuster worden'

KLM is over vier jaar groter, sterker en robuuster dan nu, belooft de woensdag herbenoemde topman Pieter Elbers. 'We moeten de blik nu weer op de toekomst van KLM richten.'

Pieter Elbers (links) en Benjamin Smith tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM, gisteren in Parijs Beeld ANP

In alle hectiek van de afgelopen dagen rondom zijn herbenoeming vond Pieter Elbers woensdagochtend om half zes toch even tijd om met medebestuurder Erik Swelheim (financiën) en operationeel topman René de Groot langs de Seine te joggen. "Voor dag en dauw stonden we met z'n drieën voor de Eiffeltoren. Dan denk ik: gaaf. Dat hebben we het met z'n allen goed gedaan."

Elbers werd de afgelopen weken een bekende Nederlander, met steunbetuigingen van personeel en politiek. Het is geen rol die hij ambieert. "Ik wil dicht bij mezelf blijven, daar haal ik plezier uit. Natuurlijk, de steun vanuit KLM voor mijn herbenoeming is hartverwarmend en ik vind de steun van de Nederlandse politiek, heel positief."

"Ik haal voldoening uit de mensen waarmee ik dit werk doe. Volgende week heb ik weer medewerkersbijeenkomsten, dát vind ik erg leuk. Drie weken terug ben ik voor het laatst door het bedrijf gewandeld. Van al die activiteiten, daar krijg ik energie van."

Zoeken naar balans
Elbers laat de ophef over zijn positie liefst achter zich. "Nú kunnen we de blik op de toekomst richten en doen waarvoor ik eigenlijk ben aangesteld. We moeten bij KLM blijven investeren in ons aanbod aan de klant en zorgen dat we het bedrijf nog robuuster maken voor de toekomst."

Elbers is niet bang dat KLM alsnog stapsgewijs door het moederbedrijf wordt uitgekleed. "De ambitie is nu ook om binnen de groep een goede balans te vinden tussen de voordelen van onze omvang en de wendbaarheid van onze lokale aanwezigheid. De discussie is soms wat een­dimensionaal."

"We hebben als groep omvang nodig om kostenvoordelen te behalen. We moeten op zoek naar de voordelen van die omvang zoals bij de aankoop van vliegtuigen. Tegelijkertijd moeten we als KLM en als Air France lokaal sneller en wendbaarder worden."

Grote investeringen
Elbers wil KLM nu vooral ongevoeliger maken voor tegenslagen, zoals stijgende brandstofkosten of economische tegenspoed. "KLM zal over vier jaar verder in omvang zijn gegroeid en de klanten zullen ons nog beter waarderen. Maar het bedrijf moet wat mij betreft vooral robuuster en steviger worden."

"Voor KLM is belangrijk dat we nu kunnen doorgaan op de ingeslagen weg. Ook de komende vier jaar moeten we nog heel veel investeren. Onze Boeings 747 worden vervangen en we moeten naar nieuwe toestellen kijken voor onze Europese vluchten. We hebben goede stappen gezet, maar zijn er nog niet. Het is net als in de sport, omhoog klimmen is één, aan de top blijven is moeilijker."

Schiphol is daarbij volgens Elbers een remmende factor. "We kunnen onze groei niet helemaal voortzetten omdat er nu geen groeiruimte op Schiphol is."

KLM pareert de groeistop op de luchthaven met de inzet van grotere vliegtuigen. "We hebben bewust een deel van onze orders voor nieuwe Dreamliners omgezet naar een grotere variant. We moeten als bedrijf wel kunnen blijven groeien en ons aanbod aan de reizigers, met moderne vliegtuigen, blijven verbeteren."

Of de goede verstandhouding tussen KLM-top en -personeel daarbij overeind blijft, zal snel blijken. Op 1 juni lopen de cao's bij KLM af. Zeker nu bij Air France kostbare toezeggingen aan het personeel zijn gedaan, zullen de Nederlandse vakbonden daar wellicht niet bij willen achterblijven.

"Mijn inzet is dat de goede sfeer tussen personeel en top behouden blijft," zegt Elbers. "Maar mijn inzet is ook om verantwoord bedrijfsbeleid te blijven voeren. Toen ik vier jaar geleden begon, hebben we afgesproken dat we eerst het bedrijf weer gezond zouden maken en als het gezond is, iedereen daarin zouden laten meedelen. Dat hebben we vorig jaar gedaan en zullen dat dit jaar weer doen."

'Wat in Amstelveen gebeurt, blijft daar'

Air France-KLM zal niet verder ingrijpen bij KLM. Met die belofte wil topman Benjamin Smith geruchten ontkrachten dat KLM wordt uitgekleed ten behoeve van Air France, waar kostbare arbeidsafspraken zijn gemaakt. "De groep is volledig toegewijd aan KLM en Schiphol. We zullen beide maatschappijen laten groeien, er valt alleen nog niet te zeggen hoe de verdeling zal uitvallen."

Er zullen geen arbeidsplaatsen uit Nederland naar Frankrijk worden gehaald, belooft Smith. "Wat vandaag in Amstelveen gebeurt, blijft ook in Amstelveen."

Volgens Smith had de lange machtsstrijd niets te maken met de positie van Pieter Elbers en het verzet tegen de benoeming van Smith als KLM-commissaris. "Het heeft tijd gekost een goede structuur voor de leiding van Air France-KLM uit te denken. We wilden zeker weten dat alle betrokkenen het met deze opzet eens waren."

Smith erkent dat Elbers de afgelopen vier jaar succesvol is geweest. "Hij heeft geweldige resultaten behaald. Ik ben erg tevreden dat hij hier naast me zit. De steun die hij in Nederland kreeg, is indrukwekkend. Dat overkomt niet veel ceo's in de luchtvaart."

Smith vindt zijn omstreden toetreden tot de raad van commissarissen van KLM 'volstrekt normaal'. "Het is normaal voor een groepsmaatschappij dat de topman in het bestuur van de dochtermaatschappijen zit, zo is het bij Air France ook."

De woensdag gepresenteerde jaarcijfers laten nog maar eens zien hoe sterk KLM is gegroeid en Air France is achtergebleven. De omzet in Frankrijk kwam op ruim 16 miljard euro, tegen bijna 11 miljard voor KLM. Terwijl Air France 51 miljoen reizigers vervoerde en KLM 34 miljoen, was de brutowinst van beide maatschappijen gelijk.

Het bedrijfsresultaat bij KLM was zelfs vier keer zo hoog als bij Air France. Dat kwam ook door de aanhoudende stakingen in Frankrijk, die het bedrijf 355 miljoen euro hebben gekost. De groepswinst kwam daardoor uit op 409 miljoen euro. Waar het bedrijfsresultaat bij Air France kelderde naar 266 miljoen euro, kwam dat bij KLM net boven een miljard euro uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden