'KLM probeerde zelf een belang in Air France-KLM op te bouwen'

KLM heeft met een groep rijke Nederlanders al in 2012 geprobeerd een belang van 12 procent in Air France-KLM op te bouwen. Onder de potentiële investeerders zaten vastgoedmagnaat Cor van Zadelhoff en industrialist Jaap Rosen Jacobson.

Peter Hartman in 2011, bij de nieuwjaarsreceptie van koningin Beatrix in Amsterdam Beeld anp

Dat zegt oud-KLM topman Peter Hartman in een interview met vakblad Zakenreis.

De groep wilde een belang in Air France-KLM opbouwen dat een procent lager lag dan het toenmalige belang van de Franse staat. Daarmee was een investering van 250 miljoen euro gemoeid. ABN Amro werkte het plan namens de groep uit.

Hartman zegt het plan te hebben voorgelegd aan toenmalig minister Jan Kees de Jager van financiën en topman Jean Cyril Spinetta van Air France-KLM.

"Spinetta keek me lachend aan en zei: Peter, ben je soms met een reverse takeover bezig? Natuurlijk niet, zei ik, het gaat erom te bewijzen hoeveel vertrouwen Nederlandse ondernemers hebben in de groep," aldus het vakblad. "Spinetta en zijn financieel topman Calavia konden zich daar wel in vinden."

Kabinet valt
"Maar wat gebeurt er? Het kabinet valt. Er kwam een nieuwe regering, met Jeroen Dijsselbloem als minister van Financiën. Dus ik naar minister Dijsselbloem maar hij had er duidelijk geen zin in. Het hele plan is toen in een bureaula verdwenen. Een gemiste kans."

Die opmerking is pikant, omdat de oorsprong van de aandelenaankoop door de Nederlandse staat begin dit jaar juist is toegeschreven aan Dijsselbloem.

Nederland moet er snel uit
Hartman laat in Zakenreis weten de motivatie achter dat belang niet te begrijpen. "Het argument dat Schiphol gevaar zou lopen als er geen investering in Air France-KLM zou worden gedaan begrijp ik niet. Schiphols positie is sinds het samengaan van KLM en Air France alleen maar versterkt."

"Ik vond het hard nodig dat er Nederlandse aandeelhouders kwamen maar particulieren, niet de overheid. Ik hoop dat zowel de Nederlandse als de Franse staat hun aandelen zo snel mogelijk verkopen zodat het weer een bedrijf is met alleen particuliere aandeelhouders. Je ziet ook hoe de markt heeft gereageerd: het aandeel is gezakt. Particuliere beleggers houden niet van staatsbemoeienis."

Peter Hartman (rechts) met de huidige topman van KLM, Pieter Elbers (links) en Pieter Bouw die de maatschappij eind jaren negentig leidde, tijdens de viering van honderd jaar luchtvaart vorige maand in Amsterdam Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden