KLM in rode cijfers: is een nieuwe luchtvaartcrisis op komst?

De luchtvaart is in zwaar weer verzeild geraakt. Na een trits andere maatschappijen maakt nu ook KLM bekend in de rode cijfers terecht te zijn gekomen. Zijn het de eerste voortekenen van een nieuwe luchtvaartcrisis?

Een jaar eerder leed Air France-KLM een operationeel verlies van 118 miljoen euro Beeld ANP

56 miljoen euro, zo groot is het verlies dat KLM in de eerste drie maanden van dit jaar leed. De val is diep, per saldo meer dan 100 miljoen euro, omdat een jaar geleden nog een vergelijkbaar bedrag winst werd gemaakt.

Het is voor het eerst in jaren dat de maatschappij, die lang door slim bezuinigen onstuimig kon groeien, weer in het rood staat. En dat is omineus. KLM staat immers opnieuw voor grote investeringen in onder meer de vervanging van haar Europavloot.

Duurdere tickets
KLM zal nu haar kosten verder verlagen. Wat dat betekent, is nog niet duidelijk, maar de maatschappij zegt toe te blijven investeren. De kans is groot dat de stijgende kosten worden doorberekend in de ticketprijzen.

In vergelijking met Air France, dat in drie maanden 256 miljoen verloor, wist KLM de klap nog beperkt te houden. Ook dochter Transavia merkte daarvan de gevolgen en vergrootte haar verlies 13 procent tot 71 miljoen euro.

Moederbedrijf Air France-KLM moest tussen januari en april 1,2 miljard euro uitgeven aan brandstof, 140 miljoen meer dan een jaar eerder. Op een omzet van bijna zes miljard euro, groeide het verlies in het eerste kwartaal eenvijfde tot het concern 320 miljoen euro.

Kerosinebehoefte
Het concern beschermt zich weliswaar tegen schommelingen in de olieprijzen door een deel van zijn kerosinebehoefte jaren tevoren vast te leggen, maar dat heeft maar deels resultaat. Air France-KLM voorspelt dat het dit hele jaar 650 miljoen euro meer zal moeten uitgeven aan kerosine waarmee de totale brandstofrekening op 5,6 miljard uitkomt.

De verliezen zijn, net als bij concurrenten, vooral toe te schrijven aan de flinke stijging van de olieprijs. Die is voor autorijders aan de pomp al merkbaar, maar slaat extra hard toe in de luchtvaart omdat kerosine in feite en nevenproduct is van de olie-industrie.

Nu gelden de kerosineproblemen voor de hele luchtvaart, maar KLM zag ook de inkomsten uit vervoer stagneren, mede omdat vanwege stormdagen vluchten gecanceld moesten worden.

Omineuze voorspellingen
Air France-KLM voorspelt maar meteen een afnemende capaciteitsgroei van het langeafstandsverkeer, vergeleken met vorig jaar. De pijn zit daarbij vooral in vluchten naar Noord-Amerika, Azië en het Midden oosten.

Ondertussen is het wachten op de nieuwe strategie van het luchtvaartconcern, nu ogenschijnlijk de gelederen weer zijn gesloten. Maar topman Benjamin Smith belooft, ondanks de omineuze voorspellingen, pas in november zijn toekomstplannen te ontvouwen.

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden