KLM en Philips starten medische luchtbrug naar China

KLM en Philips zetten vanaf maandag een luchtbrug op tussen Nederland en China voor het vervoer van medische benodigdheden. KLM brengt daarvoor een Boeing 747, die het net aan de kant had gezet, weer in de lucht.

Beeld EPA

Met het wegvallen van 90 procent van alle vluchten tussen Europa en Azië, is er een groot tekort aan vrachtcapaciteit ontstaan. Tegelijkertijd is er juist door de coronacrisis een enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de Verenigde Staten, Europa en China te kunnen vervoeren.

Zo wil Philips medische apparatuur en onderdelen daarvoor vanuit China versneld naar Europa brengen. Op de weinige vluchten die nu plaatsvinden, is daarvoor onvoldoende plek. Ook zijn door het tekort aan vrachtcapaciteit de prijzen voor luchtvracht sterk gestegen.

KLM gaat nu met Philips en de Nederlandse overheid vanaf maandag vijf vluchten per week uitvoeren naar China. De luchtbrug blijft tenminste zes tot acht weken in stand. “Er is een waanzinnige behoefte van Philips om medische apparatuur hierheen te halen,” zegt secretaris Dario Fucci. “Omdat het luchtverkeer stilligt, hebben ze een enorm probleem.”

747's

Vanaf maandag vinden wekelijks drie vluchten naar Sjanghai en twee vluchten naar Peking plaats, waardoor elke week 250.000 kilo luchtvracht extra kan worden vervoerd. De vluchten komen naast de reguliere maar uitgeklede vrachtvluchten naar China, die KLM met verder lege passagierstoestellen uitvoert.

Er is gekozen voor een van de zes Boeing 747 Combi’s, die sinds vorige maand op Schiphol stonden geparkeerd nadat KLM de verouderde toestellen versneld aan de kant had gezet. Alleen de vier vrachtjumbo’s van dochter Martinair vliegen nog door, maar die zijn hard nodig om luchtvracht tussen Europa en Noord- en Zuid-Amerika te vervoeren.

“Je stoft niet even een-twee-drie een 747 af,” zegt Fucci. “Er is afgelopen weekend veel werk verzet om dat voor elkaar te krijgen. Dat is gelukt. Medewerkers van de technische dienst en de vliegers staan te trappelen om iets terug te kunnen doen voor Nederland.” Alhoewel het toestel ook reizigers zou kunnen vervoeren, wordt daar niet in voorzien.

Achteraan in de rij

De luchtbrug is volgens Philips cruciaal voor het vervoer van onderdelen en kant-en-klare producten, beademingsapparatuur en CT-scanners voorop. “Er zitten 650 onderdelen in onze beademingsapparatuur die in de VS worden gemaakt,” zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Onze toeleveranciers voor beademingsapparatuur en CT-scanners zitten veelal in China. Voor de productie van beademingsapparatuur moet dat allemaal naar de VS. Die apparaten moeten vervolgens weer terug naar Europa en de rest van de wereld.”

“Normaal doen we het merendeel per boot,” zegt een woordvoerder van Philips, “ook vanuit het oogpunt van kosten en duurzaamheid. Maar dat kost tijd en tijd hebben we in deze crisis niet. We zijn nu volledig afgestapt van boten en volledig terugvallen op vliegtuigen.”

“Omdat er veel minder vluchten zijn, sta je soms achteraan in de rij. Dat kunnen we ons niet veroorloven. Via KLM hadden we al een luchtbrug opgezet uit Amsterdam en strategische locaties in Amerika, heen en terug. Maar dat ontbrak nog naar China. Nu zijn er twee luchtbruggen met Amsterdam in het midden.”

Vier keer zoveel onderdelen

Philips Respironics heeft deze week de afspraak met de Amerikaanse regering gemaakt voor de productie van 43.000 beademingsapparaten voor de VS, naast de reguliere productie voor de rest van de wereld. Het bedrijf kondigde eerder al aan de productie snel te verdubbelen en voor het einde van het jaar te verviervoudigen. “Dat betekent ook vier keer zoveel onderdelen.”

Het gaat niet alleen om coronaproducten. “In Best maken we MRI-scanners die we in de hele wereld moeten afleveren. De gewone zorg moet ook doorgaan.”

Of de dubbele luchtbrug langer nodig is dan zes tot acht weken weet Philips nog niet. “We moeten kijken hoe de situatie zich ontwikkelt. Als het nodig is door te zetten gaan we door, anders niet. We zitten nog constant tegen een achterstand aan te hikken, we moeten naar een voorsprong.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden