KLM-claim over extra beenruimte is ‘misleidend’

KLM mag niet langer adverteren met de aanprijzing voor extra beenruimte in haar Economy Comfortklasse. Volgens de Reclame Code Commissie is die bewering ‘misleidend en oneerlijk’.

De introductie van Economy Comfort in 2009.Beeld ANP

‘Werk nog even door of geniet van welverdiende rust,’ claimt KLM. ‘Met onze Economy Comfort-stoelen trakteert u uzelf op meer comfort en meer beenruimte.’ 

Maar dat valt tegen, ondervond passagier Arnold Linnewiel. Zijn als weldadig voorgespiegelde upgrade op stoel 11D werd door een kastje onder de stoel vóór hem ernstig belemmerd. “Ik had extra ruimte voor één been.” 

En dat op een intercontinentale nachtvlucht, terug naar Schiphol vanuit Oman, via Dubai. “Heen had ik geen probleem,” zegt hij, “maar het is wel prettig als je op een nachtvlucht enigszins je benen kunt strekken. Toen ik me beklaagde bij de steward zei die: we horen die klacht veel vaker.” 

Terug in Nederland sprak hij KLM op het gederfde vliegplezier aan. “Ze reageerden eerst helemaal niet. Uiteindelijk boden ze me een voucher van 50 euro.”

De Consumentenbond gaf een klacht weinig kans. Maar Linnewiel, gepensioneerd jurist, vond een uitweg: de Reclame Code Commissie. “Die oordeelde in mijn voordeel. KLM is daartegen in beroep gedaan, maar nu heb ik weer gewonnen.”

Beenruimte

Extra beenruimte geldt volgens de maatschappij de afstand tussen beide stoelen, die steevast langs het bovenbeen wordt gemeten van rugleuning tot rugleuning. En die afstand is in Economy Comfort tien centimeter groter (binnen Europa: 5 centimeter) dan tussen reguliere stoelrijen in de toeristenklasse.

Maar dat is niet het volledige verhaal, oordeelt de Reclame Code Commissie. Een been is immers meer dan een knie alleen. En volgens de reclamerechters vermeldt KLM nergens dat de beenruimte ingeperkt kan worden door een metalen kastje, ook al is dat volgens de maatschappij maar ‘voor 15 procent’. 

In een document bij het verweer erkende de maatschappij bovendien dat bij onder meer alle D-stoelen van haar Boeings 777 de voetruimte wordt ingeperkt.

Teleurgesteld

‘De reclame-uiting geeft de gemiddelde consument geen aanleiding te veronderstellen dat het aangeprezen extra zitcomfort hinderlijk kan worden beperkt door een kastje in de voetruimte,’ oordeelt de immer duchtig formulerende reclamecommissie. ‘De gemiddelde consument zal teleurgesteld zijn dat hij daarmee wordt geconfronteerd.’ 

Ook het verweer van de maatschappij dat de kastjes (waarin de voeding voor het amusementssysteem in de hoofdsteun is verborgen) voldoende ruimte overlaten voor beide benen, is volgens de commissie niet in alle gevallen juist. 

Bij Linnewiel zat het kastje immers midden links. ‘Men kan daardoor het linkerbeen niet op de meest voor de hand liggende wijze - dat is rechtuit - strekken,’ luidt het reclame-codeproza. ‘Het extra zitcomfort wordt voor een niet te verwaarlozen deel weggenomen door het kastje.’

Geen kruistocht

De commissie ‘beveelt adverteerder aan niet langer op een dergelijke wijze reclame te maken.’ KLM zegt de uitspraak nog te bestuderen. De gewraakte aanprijzing staat vooralsnog prominent op haar website.

Het gaat Linnewiel om de smaak van de victorie, opleveren doet het hem niets. “Ik wacht even af hoe KLM reageert. Ze hebben nu natuurlijk wel iets anders aan hun hoofd. Ik ga ook geen kruistocht beginnen, ik ben alleen belanghebbende voor mezelf. Het ging me om het arrogante gedrag van KLM. Misschien schrijf ik ze nog eens een briefje.”

Economy Comfort aan boord van een KLM-Boeing 777. De klasse biedt tien centimeter meer ruimte tussen de stoelen.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden