Plus

KLM blijft stug investeren: 3 miljoen euro per dag

KLM gaat onverkort verder met zijn programma om enerzijds kosten te besparen en anderzijds te investeren in groei. Nieuwe toekomstplannen voor moederbedrijf Air France-KLM die momenteel worden voorbereid, zullen daar niets aan veranderen.

Vliegtuigen van KLM op luchthaven Schiphol. De koers van Air France-KLM kelderde flink op de beurs in Amsterdam na het aangekondigde vertrek van topman Jean-Marc Janaillac. Beeld ANP/Robin Utrecht

“We gaan gewoon door met onze succesvolle strategie,” zegt KLM-topman Pieter Elbers tegen Het Parool. “Tegelijkertijd, en ik kijk daar naar uit, zijn we bezig met de strategie voor het hele concern.”

Elbers is daar direct bij betrokken, als lid van het ceo-comité waarvan topman Benjamin Smith van Air France-KLM voorzitter is. “We kijken daarbij naar de uitdagingen, onze rol op het wereldtoneel, allianties en consolidatie.” Veel meer wil de KLM-topman er vanuit Parijs niet over zeggen. Het concern onthult de toekomstplannen in november.

Vruchten plukken

Voor KLM zal volgens Elbers niet veel veranderen. “We gaan op de ingeslagen door. Onze strategie van enerzijds bezuinigen, anderzijds investeren in groei staat nog steeds overeind. Die is succesvol geweest, zeker als we kijken wat we het afgelopen jaar hebben neergezet.”

“Toen ik in 2014 kwam, investeerden we 400 miljoen euro per jaar. Nu is dat 1,3 miljard; 3 miljoen euro per dag. Daar plukken we allemaal de vruchten van, het bedrijf en de medewerkers. We delen onze winst, nemen nieuwe werknemers aan en investeren in het personeel.”

KLM kon tot voor kort hogere kosten compenseren met groei. Maar door de groeistop op Schiphol, het zoveelste uitstel van Lelystad Airport en de nieuwe kabinetskoers dat groei in de luchtvaart moet worden verdiend met hinderbeperking, is dat veel moeilijker geworden. “We kunnen nog wel investeren in grotere toestellen zodat we op Schiphol meer passagiers kunnen vervoeren, maar daar hebben we geld voor nodig.”

Hogere brandstofkosten

Tegelijkertijd vallen de resultaten tegen. Bij KLM daalde het bedrijfsresultaat in de eerste helft van het jaar 186 miljoen euro naar 202 miljoen. Desondanks doet de maatschappij het nog altijd veel beter dan zusje Air France, dat 113 miljoen verloor. Elbers wijt de tegenvallers aan een cocktail van hogere brandstofkosten, druk op inkomsten, dalend vrachtvervoer en stijging van de kosten.

“We staan nu aan de vooravond van een periode die minder florissant is. Juist daarom moeten we op de ingeslagen weg doorgaan. Het gaat nu goed, we moeten zorgen ruimte te maken om het zo te houden.”

Daarmee doelt Elbers op de vastgelopen cao-onderhandelingen. De bonden willen een loonsverhoging in twee jaar van 8 procent, KLM biedt 5 procent. De maatschappij heeft de bonden gevraagd opnieuw te komen praten. “Ons gezamenlijke doel is zorgen om het bedrijf fit en gezond te houden. Natuurlijk willen we een fatsoenlijke cao. Ik begrijp dat KLM’ers geconfronteerd worden met stijgende lasten en kosten. Daarom zitten we ook niet op de nullijn, maar we moeten wel verstandig blijven.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden