Klachten over vlieglawaai Schiphol opnieuw fors toegenomen
Het aantal klachten en klagers over vlieglawaai rondom Schiphol is vorig jaar opnieuw flink toegenomen. Vooral het aantal klachten over vluchten in de late avond en nacht groeiden. Ook waren er meer meldingen omdat mensen naast de herrie, ook bang waren of milieuvervuiling melden.
Volgens de klachtendienst van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) dienden vorig jaar 12.199 omwonenden van Schiphol een klacht in over vlieglawaai, ruim 7 procent meer dan in 2018. Het totaal aantal klachten steeg tot ruim 151.000, 30.000 meer dan in 2018. De grootste stijging kwam uit Aalsmeer.
Daarnaast klaagden 56 ‘veelmelders’ nog eens bijna 150.000 keer. Twee melders waren zelfs goed voor 36.500 klachten, terwijl het gemiddeld aantal meldingen per klager op 26 ligt. Omdat ze de statistiek te zeer beïnvloeden, worden mensen die meer dan 500 keer klagen niet in de definitieve cijfers meegenomen.
BAS wijt de stijging vooral aan langdurig onderhoud en beperkt gebruik van de Kaagbaan, een van de meest gebruikte banen van de luchthaven. In bijna de helft van het jaar waren er werkzaamheden aan banen waardoor deze helemaal of deels dicht waren. Vliegverkeer moest vaker worden afgewikkeld over de andere banen.
Daardoor nam vooral vanuit het zuiden van de Schipholregio het aantal klachten toe. De grootste stijging kwamen uit Rijsenhout en Aalsmeer, maar ook uit een deel van Amsterdam, Zuid. Die toename werd veroorzaakt door een groei van het aantal landingen op de Oostbaan, waarvan de vliegroutes recht over de binnenstad en Zuid voeren. Dat kwam weer doordat er vorig jaar vaker wind uit het zuiden waaide.
Maatregelen
Donderdag maakten Schiphol en de luchtverkeersleiding een groot aantal maatregelen bekend om de geluidshinder rondom de luchthaven terug te brengen. Een aantal ingrepen is al direct in de klachtencijfer terug te vinden. Zo heeft LVNL na een stortvloed aan klachten over nachtelijke vlieghinder in 2018 de vliegroutes veranderd die over Amstelveen voerden. Ook is de Buitenveldertbaan waarvan de routes over Amstelveen, Amsterdam Zuidoost en Buitenveldert voeren, minder vaak gebruikt voor starts. Vooral uit Amstelveen namen de meldingen af.
De top 20 van meeste klachten gaan allemaal over de Boeing 747. Meer dan 90 procent van de vluchten met dit verouderde vliegtuigtype levert een geluidsklacht op. Over één vlucht, een start van zo’n vrachtjumbo van KLM/Martinair vanaf de Buitenveldertbaan, kwamen in oktober vorig jaar 70 klachten. KLM neemt in 2021 afscheid van haar laatste 747's.
Lekke website
De klachtendienst van BAS ging eind oktober vorig jaar weken uit de lucht, nadat een van de bewonersgroepen had ontdekt dat er een lek in de website zat. Dat heeft nauwelijks invloed gehad over de cijfers over 2019 omdat die van november 2018 tot eind oktober 2019 lopen. Voor het lopende ‘gebruiksjaar’ zullen de cijfers wel flink worden beïnvloed.