Kijkshop verkoopt nu ook sterkedrank via de website

Kijkshop.nl is begonnen met de online verkoop van honderden merken alcohol. Daarmee duikt het platform in het gat dat vorige maand ontstond nadat bol.com was gestopt met het aanbieden van drank.

Beeld Kijkshop.nl

Whisky, gin, wodka, likeur, rum en champagne: het is allemaal te bestellen op de site die tot nu toe vooral was gespecialiseerd in elektronica, huishoudelijke producten en parfums. Een flinke omschakeling, beseft ook Konrad van den Bosch, directeur van Kijkshop.nl. Maar dit gat in de markt wilde hij niet laten lopen: “Door het afhaken van bol.com en de coronacrisis zien we een groeiende vraag naar alcoholische producten die je online kunt bestellen. Daarnaast hebben we goede contacten met drankenleveranciers die door sluiting van de horeca andere wegen naar de consument zoeken. Die weg bieden wij.”

Controle

Bol.com zette de verkoop van alcohol via het web vooral stop omdat de webgigant niet kon garanderen dat de alcohol alleen aan klanten van 18 jaar en ouder werd verkocht. Van den Bosch denkt dat probleem wel te kunnen tackelen via een leeftijdscontrole bij de deur. “Een grote pakketbezorger als PostNL kan door de drukte niet altijd waarborgen dat de check bij de deur wordt gedaan. Wij zijn daarom in zee gegaan met Parcel International en Budbee. Die laatste bezorgdienst komt uit Zweden en is sinds een jaartje actief in Nederland. Ze hebben ons overtuigd dat ze zeer serieus omgaan met de leeftijdscheck.”

Kijkshop bezorgt de drank gratis aan huis. De verwachting is dat eind dit jaar al vijfduizend producten kunnen worden geleverd. Wie de flessen drank aan Kijkshop levert, wil Van den Bosch niet zeggen. “Dat is het geheim van de smid. We kunnen in één keer grote partijen kopen, zonder tussenschakels. De partijen van wie wij afnemen, hebben een vergunning om alcohol te verkopen. Er zijn maar weinig andere grote platforms die dit doen, daarom verwacht ik dat we de grootste onlineaanbieder van drank worden.”

De website van Kijkshop.nl.Beeld kijkshop.nl

Bij een van de concurrenten, DrankDozijn.nl, maken ze zich niet druk om de komst van Kijkshop.nl in hun branche. “We zijn ruim acht jaar actief in Nederland en klanten weten ons goed te vinden. Zeker dit jaar draaien we door de coronacrisis een prima omzet,” aldus Kees Kraakman van DrankDozijn.

Volgens hem is en blijft de verkoop van drank aan minderjarigen een uitdaging voor onlineverkopers. “Wij vinden dat je de verantwoordelijkheid niet alleen op het bordje van de pakketbezorgers kunt leggen. Daarom werken we sinds kort met iDIN. Dit systeem is het jongere broertje van iDeal, een al in de markt bekende en vertrouwde dienst. Hiermee kunnen we bij de bank opvragen of de consument ouder is dan 18 jaar. Het enige wat wij terugkrijgen is het antwoord ‘ja’ of ‘nee’ op de vraag. Dat is ideaal in het kader van de huidige privacywet.” Het gebruik van iDIN is overigens op vrijwillige basis, klanten hoeven er niet aan mee te werken.

‘Lastig verhaal’

Uit onderzoek van bureau Nuchter, het kenniscentrum voor de naleving van leeftijdsgrenzen, blijkt dat een verantwoorde aflevering aan de deur door bezorgdiensten onvoldoende is geborgd. “Ondanks alle goede intenties blijft het een lastig verhaal. Zeker als er meerdere partijen betrokken zijn bij het traject tussen bestelling en aflevering van het drankpakket. Een bedrijf als Albert Heijn heeft een eigen bezorgdienst, dan zijn de lijnen korter en heb je meer controle op de leeftijdscheck bij de deur,” vindt Kim Joe Lie, directeur van Nuchter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden